Gamified narrative as extended reality with Artificial Intelligence in sNOOC environments. A project from UNED for Utmach.
Downloads
- PDF (Español (España)) 135
- EPUB (Español (España)) 52
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 10
DOI
https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2025.i30.1104Info
Abstract
This article examines the integration of artificial intelligence (AI) into sNOOC from variousperspectives. The relevance and clarity of the content, the ease of use and accessibility of
the AI tools, as well as the accuracy and relevance of the generated content are evaluated.
The results show that, although the majority of the courses receive positive evaluations,
there are variations in user perception. The adaptation and personalization of AI tools are
essential to optimize the user experience in different educational contexts. Furthermore,
ethical consideration and transparency in explaining how AI works are crucial to ensure uniform
understanding among participants.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Jose Javier Hueso Romero, Carmen Cantillo Valero, Eduardo García Blázquez, Tomas Ivan Fontaines Ruíz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Aparicio Gómez, W. O. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo XXI. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 3(2), 217-230. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
Aparicio-Gómez, O-Y, Aparicio Gómez, C-A y von Feigenblatt, O. F. (2024). Weaving connections: the transformative symbiosis between learning and Artificial intelligence. Hachetetepé. Revista científica de Educación y comunicación,(28), 1-23.https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1103
Aparicio-Gómez, O.-Y., y Cortés, M. A. (2024). Desafíos éticos de la Inteligencia Artificial en la personalización del aprendizaje. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 17(2), 377-392. https://doi.org/10.15332/25005421.10000
Boud, D., Cohen, R., y Sampson, J. (2021). Peer Learning in Higher Education: Learning from and Each Other. Routledge.
Gil-Quintana, J. (2024). Los sNOOC, un modelo educativo masivo, abierto y en línea, desde el empoderamiento social y el enfoque minimalista. Revista Latinoamericana Ogmios, 4(11), 11-20. https://doi.org/10.53595/rlo.v4.i11.105
Guerrero, L. (2022). La Irrupción de la Redes Sociales y la Tecnología en la Educación del siglo XXI. Boletín de Políticas y Gestión Educativa, 8(8), 37-63.
Hueso Romero, J. J., García Blazquez, E., y Gil-Quintana, J. (2024). El Microaprendizaje
servicio a través de los sNOOC: Propuesta formativa para personas en riesgo de exclusión en México. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 88, 42-61.
https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3101
LeCun, Y., Bengio, Y., y Hinton, G. (2015). Deep learning. Nature, 521(7553), 436–444.
León Granizo, Ó. D., Neil, C., y Cedillo C. S. (2024). La inteligencia artificial en la educación y sus implicaciones: Un mapeo sistemático de la literatura. CONECTIVIDAD, 5(1), 49-66. https://doi.org/10.37431/conectividad.v5i1.102
Lovato, M. A. (2021). Narrativas gamificadas. Experiencias lúdicas en proyectos transmedia de no ficción. Juegos, deporte, medios y tecnología. (pp. 44-61). UNR Editora.
Marcos, M. A., Álvarez, A. M., Aguado, A. M., Paz D. E. P., Saldaña, J. C., y Carrillo, J. W. (2023). Inteligencia Artificial en la educación digital y los resultados de la valoración del aprendizaje. Mar Caribe. https://osf.io/preprints/c3pmd/
Mendoza, J. A., Gaudamud, J. D., Santana, E. K., Chiriboga, I. A., y Vera, M. J. (2024). Uso De Las Plataformas de Inteligencia Artificial en el Contexto Educativo. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(1), 10996-11009. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10412
Molina, E., Cobo, C., Pineda, J., y Rovner, H. (2024). La revolución de la IA en Educación: Lo que hay que saber. Banco Mundial. https://acortar.link/ZGyBkJ
Moreira, S. E. y De la Peña, G. (2022). Análisis de la Gestión Pedagógica y su incidencia en el
proceso de enseñanza y aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 8(3), 569-587. http://doi.org/10.23857/dc.v8i3
Salgado N. (2023). Uso de la inteligencia artificial en la personalización de la experiencia del usuario en plataformas digitales. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(6), 1190-1206. https://doi.org/10.23857/pc.v8i6
Tamayo Vera, O. (2021). La lista de cotejo en la evaluación de los aprendizajes [Monografía de pregrado]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://acortar.link/mw2XKP
von Feigenblatt, O., y Aparicio-Gómez, O.-Y. (2023). Trascending the eternal debate between traditional and progressive education: A constructive scholarly dialogue. Octaedro.
Xie, H. (2023). The promising future of cognitive science and artificial intelligence. Nature Reviews Psychology, 2(4), 202. https://doi.org/10.1038/S44159-023-00170-3
Zamora, R.M., Díaz-Camacho, R. F., y Rivera J. L. (2022). La gestión pedagógica de calidad mediante una revisión sistemática internacional. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(4), e22673. https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v2i1.22673

