Imagination, fantasy and creativity in the classroom. Proposals for actions
Abstract
The purpose of this article is to show a reflection on some essential aspects of Education: imagination, fantasy and creativity; which allow us to develop learning and personal autonomy. In the promotion of them underlying a playful aspect that should not be despised. We must give importance to the creative productions of the students. This reflection manifests its need and usefulness in the classrooms in order to contribute to the global evolution of the person, but also the need to provide the educational community with proposals for its stimulation.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Alessandroni, N. (2017). Imaginación, creatividad y fantasía. En Lev S. Vygotski: Una aproximación a su enfoque sociocultural. Universidad de Costa Rica. Portal de Revistas Académicas. 31, 122.
Csikszentmihalyi, M. (1997). Fluir (Flow). Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairos.
Eco, U. (1982). El nombre de la rosa. Ed. Lumen.
Foncubierta, J.M. y Rodríguez, C. (2014). Didáctica de la gamificación en la clase de español. Madrid: Editorial Edinumen.
Huizinga, J. (2008). El homo ludens. Madrid: Alianza Editorial.
Gamificación Educativa. URJC. Disponible en: https://urjconline.atavist.com/gamificacion-educativa.
García Atienza, J. (1983). Guía de la España mágica. Barcelona: Ed. Martínez Roca.
García Guerrero, J. (2012). Contribución de la biblioteca escolar al fomento de la lectura. Sevilla: Consejería de Educación, Junta de Andalucía.
Moreno, P. (2017). Ser creativos desde la BECREA. Propuestas de actuaciones. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
Payá, A. (2007). La actividad lúdica en la historia de la educación contemporánea. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia, Servicio de Publicaciones.
Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Recuperado de: Institución Educativa SEK. Cuadernos SEK 2.0. Disponible en:https://www.marcprensky.com/writing/PrenskyNATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20%28SEK%29.pdf
Prieto, A., Díaz, D., Monserrat, J., y Reyes, E. (2014). Experiencias de aplicación de estrategias de gamificación a entornos de aprendizaje universitario. ReVisión, Vol 7, No 2.
Rodari, G. (1983). Gramática de la fantasía. Barcelona: Argos Vergara S.A.
Romo Santos, M. (1997). Psicología de la creatividad. Barcelona / Buenos Aires: Paidós.
Ruiz, L. y Mirabet, E. (2017). Experiencias creativas en el IES José Luis Tejada Peluffo. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
Tomé, D. (2017). Entrenar la creatividad hasta generar un hábito. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
Vygotski, L. (2013). Obras Escogidas. Madrid: Ed. Antonio Machado.