“Things kids come up with” or things that boys make to man up? anthropological reflections on age, violence and masculinity

Número

Downloads

Article abstract page views:  421  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.10

Info

Articles
95-102
Published: 01-11-2017
PlumX

Authors

  • Matías de Stéfano Barbero (AR) Universidad de Buenos Aires

Abstract

With the objective of reducing the relativization and invisibilization of children´s violence in educational contexts that still lays in phrases like “things kids come up with”, in this article we´ll analyze the intersection between age, violence and masculinity and the productive nature of violence -against oneself, amongst peers and the feminized others- in the tension between childhood and adulthood. En educational contexts, the “masculinity exams” amongst peers, full of proscriptions and prescriptions, contributes to the construction of feminized otherness -childs, women and homosexuals- that boys, in their will of "manning up", must reject. Recognizing and tackling this process is an all educational community responsibility, and in these article we offer some tools for that.

Keywords

Masculinity, violence, age, gender, bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

de Stéfano Barbero, M. (2017). “Things kids come up with” or things that boys make to man up? anthropological reflections on age, violence and masculinity. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (15), 95–102. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.10

References

Connell, R. W. (1995) Masculinidades. México: PUEG.

Connell, R. W. (2000) Arms and the man: using the new research on masculinity to understand violence and promote peace in the contemporary world. En Breines, I.; Connell, R. W. y otros, Male roles, masculinities and violence. París: UNESCO; 21-33.

Connell, R.W. (2001) Educando a los muchachos: Nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas. Nómadas, 14; 156-171.

de Stéfano Barbero, M. (2017) Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. Cadernos Pagu, 50; en prensa.

de Stéfano Barbero, M.; Puche Cabezas, L.; Pichardo Galán, J.I. (2015) El compromiso de la investigación social en la construcción de otra escuela posible. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(1); 49-60.

Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27439665004

Gardiner, J. K. (2002) Theorizing age with gender: Bly´s boys, feminism, and maturity masculinity. En Gardiner, J. K. (ed.) Masculinity Studies & Feminist Theory. New Directions. New York: Columbia University Press; 90-119.

Gilmore, D. (1999) Hacerse hombre. Concepciones culturales de la masculinidad. Barcelona: Altaya.

Herdt, G. (1987) The Sambia: Ritual and Gender in New Guinea. California: Wadsworth.

Hooks, B. (2004) The Will to Change: Men, Masculinity, and Love. New York: Atria Books.

Kaufman, M. (2009) The construction of masculinity and the triad of men´s violence, en Ore, T. (ed.) The Social construction of difference and inequality: race, class, gender, and sexuality. Boston: McGraw-Hill; 584-598.

Kimmel, M. (1997) Homofobia, temor, vergüenza y silencio en la identidad masculina, en Valdés, T. y Olavarría, J. (eds.) Masculinidad/es. Poder y crisis. Santiago de Chile: ISIS; 49-62.

Messerschmidt, J.W. (2016) Masculinities in the making. From the local to the global. Maryland: Rowman & Littlefield.

Pichardo Galán, J. I.; de Stéfano Barbero, M. (Eds.) (2015) Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/0B6fueHqr--qkMGNHWlkyT1ZOVTA/view

Pichardo Galán, J.I.; de Stéfano Barbero, M. y otros (2015) Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de homofobia y transfobia. Madrid: Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad de España. Disponible en: http://www.inmujer.gob.es/actualidad/NovedadesNuevas/docs/2015/Abrazar_la_diversidad.pdf

Sáez Buenaventura, C. (1990) Violencia y proceso de socialización genérica: Enajenación y transgresión, dos alternativas extremas para las mujeres. En Maquieira, V.; Sánchez, C. (Comps.) Violencia y sociedad patriarcal. Madrid: Editorial Pablo Iglesias; 1-18.

Scheper-Hughes, N.; Bourgois, P. (Eds.) (2004) Violence in War and Peace. Oxford: Blackwell

Segal, L. (2007) Slow Motion. Changing Masculinities, Changing Men. New York: Palgrave Macmillan.

Segato, R. (entrevistada) (2017, 3 de junio) La violencia machista es un tema de poder. En L. Iramain. Hijos de 3000. La Plata: FM Universidad de La Plata.

Swain, J. (2005) Masculinities in Education, en Kimmel, M.; Hearn, J. y otros (eds.) Handbook of Studies on Men and Masculinity. Londres: SAGE; 213-229.