International Cooperation as a Means to Foment Environmental Education: Young Volunteers with Latin America

Número

Downloads

Article abstract page views:  569  

Info

Monographic
51-64
Published: 01-05-2013

Authors

  • Lorena Gutiérrez García (ES) Universidad de Cádiz
  • José María Oliva Martínez (ES) Universidad de Cádiz

Abstract

This works sets out to analyse the potential of International Cooperation programmes as regards Environmental education. In this respect, we shall present a case-based study centred on the programme Young Volunteers with Latin America (JVCAL). We shall group together information about the perceptions and opinions on this initiative. The sample group was made up of nineteen participants between the ages of 22 and 38 years, all of whom answered our on-line questionnaire. So as to elaborate upon the given answers, four of these were also interviewed. The results show a positive outcome as regards the problem of the environment due to the participation in the programme. We conclude that the programme JVCAL has met its objectives and this reinforces the idea that these types of cooperation projects are a fundamental tool towards a social change as regards sustainability.

Keywords

: Environmental Education, Education for Sustainability, JVCAL, International Cooperation programmes, environmental sensitivization, volunteers.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Gutiérrez García, L., & Oliva Martínez, J. M. (2013). International Cooperation as a Means to Foment Environmental Education: Young Volunteers with Latin America. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (6), 51–64. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6316

References

Bonil, J., Junyent, M. y Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 198-215.

Bonil, J., Sanmartí, N., Tomás, C., y Pujol, R. M. (2004). Un nuevo marco para orientar respuestas a las dinámicas sociales: El paradigma de la complejidad. Investigación En La Escuela, 53, 5-19.

Boza, J. y Báez, J. M. (2002). La Cooperación al Desarrollo en España. El modelo español de Ayuda Oficial al Desarrollo. Universidad de Las Palmas. América Latina, 14; 45.

Calvo, S., Benayas del Álamo, J., y Gutiérrez, J. (2006). Educación para el Desarrollo Sostenible: Evaluación de retos y oportunidades del decenio 2005-2014. Revista Iberoamericana De Educación, 40; 25-69.

Delval, J. (1994). Moral, Desarrollo y Educación. Madrid: Paidós.

Dubois, A. (1995). Cooperación al Desarrollo Popular.

Fundación Desarrollo y Ciudadanía. (2010). Desarrollo Programa Formativo en Nicaragua para Jóvenes Voluntarios de América Latina 2010.

Gómez, M. y Sanahuja, J. A. (1999). El sistema internacional de Cooperación al Desarrollo. Madrid: Editorial Cideal.

González, E. (1996). La Educación Ambiental. Un nuevo campo de acción pedagógica. Bogotá, Colombia. Perfiles liberales, 24; 15 – 19.

Hernández, S. R. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías, aplicado en el proceso de aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5 (2), 26-35.

Novo, M. (1995). La Educación Ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid, España: Editorial Universitas.

Sánchez Casado, I., Dávalos Gordillo, M., y Macarro Borrego, M. (2011). Implementación del programa de prácticas para estudiantes en Cooperación para el Desarrollo de la UEX. V Congreso Universidad y Cooperación. Cádiz.