In favor of narrative as a methodology for the study of the social

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2020.i21.2

Info

Articles
3-14
Published: 01-11-2020
PlumX

Authors

Abstract

The article presented here aims to describe and publicize the way to proceed with a qualitative research based on the social making use of narrative as a methodological option, which -beyond merely exploring the objective- uses the word to imagine, represent and give meaning to reality. This methodology is concerned with knowing from the inside, exceeding the threshold established by numerical or statistical data. This exploratory path will be delimited by the voice of someone who, in the role of narrator and informant, must know first-hand that reality that acts as a basis for the study and generously share their experience. It's about the subjective representation of a subject on the basis of which, using as a pretext the anonymous perspective of those who share their words about the subject addressed, one aspires to reach and make knowledge richer.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Rueda Mateos, A. (2020). In favor of narrative as a methodology for the study of the social. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (21), 3–14. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2020.i21.2

Author Biography

Antonio Rueda Mateos, La Salle School

Educator of citizens of the XXI century with the ability to read local and global contexts responding to the challenges of the present. Learning facilitator with a certain degree of mastery in educational matters with a Master's Degree in Primary Education - Foreign Languages (University of Cádiz 2017), as well as Master's Degree in Educational Research for Teacher Professional Development (University of Cádiz 2020). Currently practicing as a foreign language teacher at La Salle Sagrado Corazón School, La Salle San José and Manuel Lora Tamayo Salesian Center in Jerez de la Frontera. Intention and contact to belong to the research group HUM 818, educommunication.

References

Abarca, A., Alpízar, F., Sibaja, G., y Rojas, C. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Granada: Editorial UCR.

Amar, V. (2018a). Déjame que mire un cuento: Narración, familia y educación infantil. Una investigación narrativa. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 389-405. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7729

Amar, V. (2018b). Miradas y voces de futuros maestros. Barcelona: Octaedro.

Amar, V. (2020). Un camino para la educación para la paz: Una investigación narrativa. Revista de Paz y Conflictos, 13(1), 111-125. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v13i1.11362

Angulo, J. (1993). La evaluación del proyecto curricular de centro o cómo ampliar la autonomía profesional del docente en tiempos de burocracia flexible. Kikiriki, (30), 41-48.

Arias, A. M. y Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181.

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Disponible en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.htm

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 62(19), 711-734.

Chase, S. (2015). Investigación narrativa: Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En I. Denzin y N. Licoln (Coords.), IV Manual de Investigación Cualitativa: Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 58-112). Barcelona: Gedisa.

Delgado-García, M. (2018). La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitario. Revista Latinoamericana de Metodología de Las Ciencias Sociales, 8(2), e043 . https://doi.org/10.24215/18537863e043

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

García-Huidobro, R. (2016). La narrativa como método desencadenante y producción teórica en la investigación cualitativa. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (34), 155-177. https://doi.org/10.5944/empiria.34.2016.16526

Kemmis, S. y Robottom, I. (1981). Principles of procedure in curriculum evaluation. Journal of Curriculum Studies, 13(2), 151-155.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid:Morata.

Landín, M. del R. y Sánchez, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo: una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011

Márquez, M. J., Prados, M. E. y Padua, D. (2017). La metodología biográfica narrativa en la formación del profesorado. En R. Zapata, R. Dalouh, V. Cala y A. González (Eds.), Educación, salud y TIC en contextos multiculturales: Nuevos espacios de intervención (pp. 326-336). Almeria: Universidad de Almería.

Martín-Alonso, D., Blanco, N. y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pe­dagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la educación, 31(1), 103-122. https://doi.org/10.14201/teri.19442

McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.

Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico narrativa. Madrid: Narcea.

Otero, L., Díaz, M. I. y Pandiella, R. (2020). Herramientas digitales para la comunicación, la tele-docencia y la tele-orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, (28), 92-103.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods.Newbury Park: Sage.

Rivas, J. I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En J. I. Rivas y D. Herrera (Eds.), Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 17-36). Barcelona: Octaedro.

Simons, H. (1987). Getting to Know Schools in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation. The Falmer Press.

Simons, H. (1989). Ethics of Case Study in Educational Research and Evaluation. En R. Burgess (Ed.), The ethics of educational research (pp. 114-138). Gran Bretaña: The Falmer Press.

Sparkes, A. y Devís, J. (2007). Investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la educación física y el deporte. En W.

Moreno y S.M. Pulido (Eds.), Educación, cuerpo y ciudad: el cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (43-68). Medelín: Funámbulos.

Taylor, S. y Bogdan, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

Vallés, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Centro de investigaciones sociológicas.

Vázquez, R. y Angulo, J. F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Málaga: Aljibe.

Verdeja, M. (2018). Ideas centrales del pensamiento pedagógico político de Paulo Freire: dimensiones de análisis. Revista Fuentes, 20(1), 43-56. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i1.03