In favor of narrative as a methodology for the study of the social
Downloads
DOI
https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2020.i21.2Info
Abstract
The article presented here aims to describe and publicize the way to proceed with a qualitative research based on the social making use of narrative as a methodological option, which -beyond merely exploring the objective- uses the word to imagine, represent and give meaning to reality. This methodology is concerned with knowing from the inside, exceeding the threshold established by numerical or statistical data. This exploratory path will be delimited by the voice of someone who, in the role of narrator and informant, must know first-hand that reality that acts as a basis for the study and generously share their experience. It's about the subjective representation of a subject on the basis of which, using as a pretext the anonymous perspective of those who share their words about the subject addressed, one aspires to reach and make knowledge richer.Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2020 Antonio Rueda Mateos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Abarca, A., Alpízar, F., Sibaja, G., y Rojas, C. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. Granada: Editorial UCR.
Amar, V. (2018a). Déjame que mire un cuento: Narración, familia y educación infantil. Una investigación narrativa. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 389-405. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7729
Amar, V. (2018b). Miradas y voces de futuros maestros. Barcelona: Octaedro.
Amar, V. (2020). Un camino para la educación para la paz: Una investigación narrativa. Revista de Paz y Conflictos, 13(1), 111-125. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v13i1.11362
Angulo, J. (1993). La evaluación del proyecto curricular de centro o cómo ampliar la autonomía profesional del docente en tiempos de burocracia flexible. Kikiriki, (30), 41-48.
Arias, A. M. y Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181.
Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Disponible en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.htm
Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 62(19), 711-734.
Chase, S. (2015). Investigación narrativa: Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En I. Denzin y N. Licoln (Coords.), IV Manual de Investigación Cualitativa: Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 58-112). Barcelona: Gedisa.
Delgado-García, M. (2018). La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitario. Revista Latinoamericana de Metodología de Las Ciencias Sociales, 8(2), e043 . https://doi.org/10.24215/18537863e043
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
García-Huidobro, R. (2016). La narrativa como método desencadenante y producción teórica en la investigación cualitativa. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (34), 155-177. https://doi.org/10.5944/empiria.34.2016.16526
Kemmis, S. y Robottom, I. (1981). Principles of procedure in curriculum evaluation. Journal of Curriculum Studies, 13(2), 151-155.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid:Morata.
Landín, M. del R. y Sánchez, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo: una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011
Márquez, M. J., Prados, M. E. y Padua, D. (2017). La metodología biográfica narrativa en la formación del profesorado. En R. Zapata, R. Dalouh, V. Cala y A. González (Eds.), Educación, salud y TIC en contextos multiculturales: Nuevos espacios de intervención (pp. 326-336). Almeria: Universidad de Almería.
Martín-Alonso, D., Blanco, N. y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la educación, 31(1), 103-122. https://doi.org/10.14201/teri.19442
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico narrativa. Madrid: Narcea.
Otero, L., Díaz, M. I. y Pandiella, R. (2020). Herramientas digitales para la comunicación, la tele-docencia y la tele-orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, (28), 92-103.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods.Newbury Park: Sage.
Rivas, J. I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En J. I. Rivas y D. Herrera (Eds.), Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 17-36). Barcelona: Octaedro.
Simons, H. (1987). Getting to Know Schools in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation. The Falmer Press.
Simons, H. (1989). Ethics of Case Study in Educational Research and Evaluation. En R. Burgess (Ed.), The ethics of educational research (pp. 114-138). Gran Bretaña: The Falmer Press.
Sparkes, A. y Devís, J. (2007). Investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la educación física y el deporte. En W.
Moreno y S.M. Pulido (Eds.), Educación, cuerpo y ciudad: el cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (43-68). Medelín: Funámbulos.
Taylor, S. y Bogdan, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
Vallés, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Centro de investigaciones sociológicas.
Vázquez, R. y Angulo, J. F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Málaga: Aljibe.
Verdeja, M. (2018). Ideas centrales del pensamiento pedagógico político de Paulo Freire: dimensiones de análisis. Revista Fuentes, 20(1), 43-56. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i1.03