Thematic axes and keywords in Communication for Develop-ment and Social Change in Spain. Analysis of linguistic markers in spanish communication journals

Número

Downloads

Article abstract page views:  1825  

Info

Papers
12-31
Published: 01-12-2018

Authors

Abstract

The objective of this research is to indicate which topics make possible the rigorous delimitation of the field of Communication for Development and Social Change (CDSC), compared to other subfields that are bordering or related to it and, at the same time, different, such as Political Communication, Social Marketing or Education for Development. Based on the methodological strategy of content analysis and corpus linguistics, we have analyzed, within the academic production in Spanish communication journals in the period 2000-2015, the thematic markers that characterize the discourse of the CDSC compared to that of the bordering areas indicated. The results show the centrality in CDSC of the following elements: 1) participatory research; 2) the comunity and alternative perspective, in particular the community radio stations, and 3) the issue of the alternativity.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Ceballos-Castro, G., Sánchez-Saus Laserna, M., & Marí-Sáez, V. M. (2018). Thematic axes and keywords in Communication for Develop-ment and Social Change in Spain. Analysis of linguistic markers in spanish communication journals. Pragmalingüística, (26), 12–31. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/4715

References

ANTHONY, L. (2017): AntConc (versión 3.4.1) [software informático], Tokyo: Waseda University.

CHAPARRO, M. (2002): Sorprendiendo al futuro. Comunicación para el desarrollo e información audiovisual, Barcelona: Imedea.

CHAVES, I. (coord.) (2012): Comunicación para el cambio social. Universidad, sociedad civil y medios, Madrid: Los Libros de la Catarata.

COORDINADORA DE ONG PARA EL DESARROLLO ESPAÑA (CONGDE) (2005): Informe de la CONGDE sobre la percepción social de las ONGD: así nos ven, Madrid: Coordinadora de ONGD de España.

DUQUE, E. (2014): “Análisis de contenido mediante análisis de palabras clave: La representación de los participantes en los discursos de Esperanza Aguirre”, Mediaciones Sociales. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 13, 39- 73.

ERRO, J. (2003): Descubrir y construir procesos de comunicación social, Bilbao: Hegoa.

FERNÁNDEZ VISO, A. (2012): “Historia de una travesía inconclusa: la comunicación para el desarrollo y el cambio social en la investigación y la docencia universitarias en España”, Cuadernos de Información y Comunicación, (17), 41-62.

FREIRE, P. (1970) Pedagogy of the Oppressed, London: Continuum.

GÓMEZ Díaz, R. (2005): La lematización en español: una aplicación para la recuperación de información, Gijón: Ediciones Trea.

GONZÁLEZ, H. (2007): Estrategias de comunicación en las ONG de desarrollo. Departamentos, funciones e impacto en los medios, Madrid: Cideal.

GUMUCIO, A. (2001): Making Waves: stories of participatory communication for social change: a report to the Rockefeller Foundation, Rockefeller Foundation.

GUMUCIO, A. y Tufte, Th (2006) (Eds.): Communication for Social Change Anthology: Historical and contemporary readings, South Orange, NJ: CFSC Consortium.

JEREZ, A., López-Rey, J. y Sampedro, V. (2008): Del 0’7 a la desobediencia civil: política e información del movimiento y las ONG de Desarrollo (1994-2000), Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

KROHLING PERUZZO, C. M. (2008): “Conceitos de comunicação popular, alternativa e comunitária revisitados: reelaborações no setor”, Palabra Clave, 11(2), 367-379.

LENNIE, J., y TACCHI, J. (2010): “Evaluating communication for development: Trends, challenges and approaches”, Draft report on a literature review and consultations conduced for the project: UN Inter-agency Research, Monitoring and Evaluation Resource Pack for Communication for Development Programs. New York: UNICEF.

LENNIE, J. Y TACCHI, J. (2013): Evaluating communication for development. A framework for social change. London: Routledge.

MANCERA RUEDA, A. y PANO ALAMÁN, A. (2014): “Las redes sociales como corpus de estudio para el Análisis del discurso mediado por ordenador”, Humanidades Digitales. Janus, Anexo 1.

MARÍ-SÁEZ, V. M. y CEBALLOS-CASTRO, G. (2015): “Análisis bibliométrico sobre “Comunicación, Desarrollo y Cambio Social” en las diez primeras revistas de Comunicación de España”, Cuadernos.info, 37, 201-212.

MARÍ-SÁEZ, V. M. (2016): “Communication, development, and social change in Spain: A field between institutionalization and implosion”, International Communication Gazette, 78(5), 469-486.

MARÍ-SÁEZ, V. (2017): “Historia de la Comunicación para el Desarrollo y el Cambio Social en España. Marginalidad, institucionalización e implosión de un campo en crecimiento”, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (106), 27-38.

MEDA, M. (2012): “Del arte de cambiar para que todo siga igual: el Tercer Sector de la Comunicación y la Ley General Audiovisual en España”, Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 1(1), 59- 84.

MORAGAS, M. de (2005): “Investigación de la comunicación y política científica en España”, Paper presented at the Scientific Meeting of the Spanish Society of Journalism. Santiago de Compostela, La Coruña, Spain.

PARODI, G. (2008): “Lingüística de corpus: una introducción al ámbito”, RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 46(1), 93-119.

PINAZO, D. y NÓS, E. (2013): “Developing moral sensitivity through protest scenarios in international NGDOs’ Communication”, Communication Research, June 18.

RAYSON, P. y GARSIDE, R. (2000): “Comparing corpora using frequency profiling", Proceedings of the workshop on Comparing corpora, 9

SÁNCHEZ-SAUS LASERNA, M. (2017): “Marcadores lingüísticos en comunicación para el desarrollo y el cambio social: principales categorías temáticas en la producción académica sobre el tema”, Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 6(2), 78-98.

SÁNCHEZ-SAUS LASERNA, M. (2018): “Análisis de palabras clave en la comunicación para el desarrollo y el cambio social: el caso de #comunicambio en Twitter”, Culture, Language & Representation/Cultura, Lenguaje y Representación, 19, 119-139.

SANTOLINO, M. (2010): “Recuperando la esencia: las ONGD como agentes de comunicación para el cambio social”, Burgi, T. y Erro, J. (Coords.): Comunicando para la solidaridad y la cooperación. Cómo salir de la encrucijada, Pamplona: Foro Comunicación, Educación y Ciudadanía, pp. 221-256.

SERVAES, J. (2007a): “Communication for development: Making a difference, a WCCD background study”, Servaes, J. (ed.), World Congress on communication for development: Lessons, challenges and the way forward. Washington: The World Bank, pp. 209–292.

SERVAES, J. (2007b): “Harnessing the UN system into a common approach on communication for development”, Paper prepared for the 10th Inter-Agency Round Table on Communication for Development, Addis Ababa, Ethiopia, 12–14 February.

URANGA, W. (2009): La comunicación comunitaria: proceso cultural, social y político. Construyendo comunidades... Reflexiones actuales sobre comunicación comunitaria, Buenos Aires: La Crujía, 177-186.

WILKINS, K. G. (2000): Redeveloping communication for social change: Theory, practice, and power, Rowman & Littlefield.