Trends in the development of digital marketing strategies in LaLiga

Número

Downloads

Article abstract page views:  313  

Authors

Abstract

In the coming years it will be increasingly important to develop Digital Marketing strategies in football clubs. The study has carried out an exhaustive analysis of the Digital Marketing strategies of the LaLiga teams, which has allowed us to find out what the keys to success are and to establish a series of guidelines to follow.

This has been achieved through the use of a content analysis that has served to locate the tendencies of the clubs according to their position of importance in the competition. The results obtained indicate the existence of various consumer segments that have preferences for one strategy or another, as well as a very similar distribution of content among the clubs, with small differences being observed between groups of importance.

It has been possible to verify the similarity of strategies among the elite brands, with the teams that propose more original and diversified strategies being the ones that manage to raise their position with respect to their starting level, which translates into an increase in the perceived value of the brand, which leads to a future increase in sales.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Medina Cuevas, C., & Cano Tenorio, R. (2024). Trends in the development of digital marketing strategies in LaLiga. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/10888

References

Playbook (2021, 16 de junio). LaLiga Sponsor Report: 760 contratos, 440 marcas, 294 ac. 2Playbook.com. https://goo.su/BzPQ

Playbook (2023, 22 de febrero). La Fórmula 1 ficha a Qatar Airways como patrocinador oficial hasta 2027. 2playbook.com. https://goo.su/pVqU

Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Granada: Universidad de Granada.

Anguisaca-Guerrero, V. N., Bautista-Rojas, B. I., Pineda-Lopez, R. & Moreno-Bastidas, G. (2018). El marketing deportivo como estrategia para el fútbol profesional Ecuatoriano. Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 15(49), 248-259.

Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Free Press.

Celaya, J. (2008). La Empresa en la Web 2.0: El impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación online en la estrategia empresarial. Barcelona: Gestión 2000.

Ceupe European Business School. (s.f.). ¿Qué es Google AdWords?. Ceupe.com https://goo.su/nJS3h

Charles, Y. (2021, 10 de marzo). A brief history of digital marketing. Linkedin. https://goo.su/yxYLj

Dávila, E. (2019, 14 de febrero). Usabilidad Web, un concepto en el olvido. LinkedIn. https://goo.su/fgwLY

Fernández, S. (2007). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Comunicación y Hombre, 3, 127-129. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2007.3.485.127-129

Fernández, S. (2022, 27 de mayo). LaLiga supera los 4.000 millones de ingresos en la temporada 2021-2022. El Confidencial. https://goo.su/55XajO

Foro de Marcas Renombradas Españolas. (s.f.). LaLiga en el Atlas de las marcas líderes españolas por el mundo. Atlas de Marcas. https://goo.su/G70w04z

García-Navarro, J. L. (2016). La Guía Práctica de Email Marketing. IT Campus Academy.

González-Teruel, A. (2015). Estrategias metodológicas para la investigación del usuario en los medios sociales: análisis de contenido, teoría fundamentada y análisis del discurso. Profesional de la Información, 24(3), 321-328.

Gummerus, J., Liljander, V., Weman, E. & Pihlström, M. (2012). Customer engagement in a Facebook brand community. Management Research Review, 35(9), 857-877. https://doi.org/10.1108/01409171211256578

Hall, S. (2022, 26 de enero). Digital Report 2022: El informe sobre las tendencias digitales, redes sociales y mobile. We Are Social Spain. https://goo.su/d8sLvgU

Infobae (2022, 17 de mayo). Día Mundial del Internet: Cuál fue el primer correo electrónico de la historia y qué decía. Infobae.com. https://goo.su/UlvQbke

Kotler, P. (2016). Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. London: Pearson.

LaLiga (2019, 6 de mayo). La industria del fútbol profesional genera 185.000 empleos, 4.100 M€ en impuestos y una facturación equivalente al 1,37% del PIB en España. Web oficial de LaLiga. https://goo.su/IPebc9i

Lobillo-Mora, G. & Muñoz-Vela, A. D. (2016). El papel de las redes sociales en las estrategias de expansión de mercado en los clubes de fútbol españoles. El uso personalizado de Twitter en lengua árabe del Real Madrid CF y FC Barcelona. Tripodos, 38, 195-214.

Marketing Directo (2013, 18 de febrero). ¿Qué aspecto tenía el primer banner de la historia?. MarketingDirecto.com. https://goo.su/LHeKYf

Marketing Directo (2015, 02 de marzo 2). 20 años del nacimiento de Yahoo. MarketingDirecto.com https://goo.su/9cWqpUC

Nácher, J. (2022, 02 de agosto). LaLiga cambia de nombre: Denominación de videojuego, cinco años y más millones. El Confidencial. https://goo.su/LmJVGy

Nielsen, J. (1994, 24 de abril). 10 Usability Heuristics for User Interface Design. Nielsen Norman Group. https://goo.su/WI5Cd

Palco23. (2023, 30 de marzo). El fútbol profesional español aumentará un 7% sus ingresos en 2022-2023, hasta 3.900 millones. Palco23. https://goo.su/fsCvp

Pedreschi, R. J. & Nieto, O. M. (2022). El Merchandising aplicado a los negocios del Mercado Público de Penonomé. Visión Antataura, 6(1), 157-174. https://revistas.up.ac.pa/index.php/antataura/article/view/2958

Ramos, J. (2019). Marketing de Influencers. Berlin: XinXii.

Real Academia Española (2023, 16 de abril). Influencer. RAE.es https://shre.ink/ratX

Reason Why. (2013, 07 de octubre). Historia de la Publicidad online: Del primer banner a AdWords. Reasonwhy.es https://goo.su/Ab9A2

Statista (2023, 21 de julio). Redes sociales: Penetración en España 2022. Statista. https://goo.su/adV2Ui

Tena (s.f.). ¿Qué efectos provoca la afición al fútbol en tu salud?. Tena.es https://goo.su/RdLa4v

Uribe-Saavedra, A. F. (2014). Uso de las redes sociales digitales como herramienta de marketing. Tesis Doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. https://goo.su/fOUc