Evaluación de los efectos de la materia CTS de bachillerato en las actitudes CTS del alumnado con una metodología de respuesta múltiple

Downloads

Article abstract page views:  404  

Info

Fundamentals and current research lines
pp. 317-348
Published: 16-10-2017

Authors

Abstract

En este estudio se presenta la aplicación del Cuestionario de Opiniones de Ciencia, Tecnología y Sociedad (COCTS) con una nueva metodología de respuesta múltiple para la evaluación más válida y significativa de las actitudes relacionadas con los temas Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) de una muestra de estudiantes, así como la eficacia de un curso correspondiente a la asignatura “Ciencia, Tecnología y Sociedad” de bachillerato para modificar las creencias y actitudes iniciales del alumnado. Se analiza esta metodología, su validez para el contraste estadístico de hipótesis y su capacidad para evaluar de manera más precisa, cualitativa y cuantitativamente, las creencias y actitudes CTS del alumnado con el objeto de dar cuenta de los cambios que se producen después de su participación en el curso CTS.

Palabras Clave: Evaluación de actitudes CTS; Cuestionario de Opiniones CTS; Modelo de Respuesta Múltiple; Evaluación de la asignatura “Ciencia, Tecnología y Sociedad”.

Evaluation of the effects of the CTS subject of high school in the CTS attitudes of students with a multiple response methodology

This study applies the Views on Science, Technology, and Society Questionnaire (Spanish acronym COCTS) through a new methodology of multiple answer to achieve valid and significant evaluation of the attitudes related to Science, Technology and Society (STS) topics. The study is aimed to measure the effects of the Science, Technology and Society High-school subject on the pupils’ initial beliefs and attitudes. The results analyze the applied methodology, its validity for the statistical hypothesis testing on the subject’s significant effects, as well as its capacity to qualitatively and quantitatively evaluate the changes of the pupil’s STS attitudes through their participation in the STS subject.

Key Words: STS Attitude Evaluation; Views on STS Questionnaire; Multiple Answer Model; “Science, Technology and Society” Curriculum Evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)