Laboratory experiences on heat with a home appliance in teacher training in Physics
Downloads
- PDF (Español (España)) 972
- EPUB (Español (España)) 46
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 31
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2202Info
Abstract
Se presenta una secuencia de enseñanza con actividades experimentales desarrollada en una materia sobre actividades de laboratorio del Profesorado Universitario en Física en la Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS). En la misma se hizo uso de una plancha doméstica como recurso didáctico para contextualizar y problematizar contenidos en relación a la transferencia de calor. Se conformaron grupos de trabajo con consignas de diferente grado de apertura para su resolución.
Palabras clave: Actividades de laboratorio, formación docente en física, transferencia de calor
Laboratory experiences on heat with a home appliance in Physics teacher training
Abstract: In this work, a teaching sequence with experimental activities developed in a subject on laboratory activities of the University Professorship in Physics at the National University of General Sarmiento (UNGS) is presented. In that sequence, a domestic iron was used as a didactic resource to contextualize and problematize content in relation to heat transfer. Working groups were asked to work with tasks that involved different degrees of openness for their resolution.
Keywords: Laboratory activities, teacher training in Physics, heat transfer
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2021 Ernesto Cyrulies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Baker M. J. (2009) Intersubjective and Intrasubjective Rationalities in Pedagogical Debates: Realizing What One Thinks, pp. 145-158 en Schwarz, B., Dreyfus, T. y Hershkowitz, R. (eds.). Transformation of Knowledge through Classroom Interaction. Londres: Routledge.
Bennett J., Lubben F., Hogarth S. (2007) Bringing science to life: A synthesis of the research evidence on the effects of context-based and STS approaches to science teaching. Science Education 91 (3), 347-370.
Crujeiras B., Jiménez M. P. (2015) Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio: articulación de conocimientos teóricos y prácticos en las prácticas científicas. Enseñanza de las Ciencias 33 (1), 63-84.
Cyrulies E. (2017) Actividades de capacitación docente en física utilizando un automóvil. Revista Brasileira de Ensino de Física. Vol 39 n° 4.
Domènech Casal J. (2013) Secuencias de apertura experimental y escritura de artículos en el laboratorio: un itinerario de mejora de los trabajos prácticos en el laboratorio, Enseñanza de las Ciencias 31 (3), 249-262.
Gairín Sallan J. (2011) Formación de profesores basada en competencias. Bordón. Revista de pedagogía 63 (1), 93-108.
Guisasola J., Ceberio M., Almudi J. M., Zubimendi J. L. (2011) La resolución de problemas basada en el desarrollo de investigaciones guiadas en cursos introductorios de física universitaria. Enseñanza de las Ciencias 29 (3), 439-452.
Hacking I. (1983). Representing and intervening. Cambridge: Cambridge University Press.
Martínez Torregrosa J., Gil D., Becerra C., Guisasola J. (2005) ¿Podemos mejorar la enseñanza de la resolución de problemas de «lápiz y papel» en las aulas de Física y Química? Educación química 16 (2), 230-245.
Perrenoud P. (2004) Diez nuevas competencias para enseñar (1° edic. en español). España: Graó, Biblioteca del Aula. Serie Didáctica/Diseño y desarrollo curricular.
Pifarré M., Sanuy J. (2001) La enseñanza de estrategias de resolución de problemas matemáticos en la ESO: Un ejemplo concreto. Enseñanza de las Ciencias 19 (2), 297-308.
Pozo J., Carretero M. (1987) Del pensamiento formal a las concepciones espontáneas: ¿Qué cambia en la enseñanza de las ciencias? Infancia y aprendizaje 38, 35-52.
Reiser B. J. (2004) Scaffolding Complex Learning: The Mechanisms of Structuring and Problematizing Student Work. The Journal of the Learning Sciences 13 (3), 273-304.
Rodríguez-Arteche I., Martínez-Aznar M.M. (2016) Introducing inquiry-based methodologies during initial secondary education teacher training using an open- ended problem about chemical change. Journal of Chemical Education 93 (9), 1528-1535.
Séré M. (2000) La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Enseñanza de las ciencias 20 (3), 357-36.
Tejada Fernández J. (2009) Competencias docentes. Profesorado. Revista de Currrículum y formación del profesorado 13 (2), 222-234.
Tenreiro Vieira C., Marques Vieira R. (2006) Diseño y validación de actividades de laboratorio para promover el pensamiento crítico de los alumnos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 3 (3), 452-466.