Seeing different worlds stimulates the imagination

Número

Downloads

Article abstract page views:  1264  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.8

Info

Monographic
71-81
Published: 01-11-2018
PlumX

Authors

Abstract

The human being has always had the need to imagine what the future will be like and through cinema has found the best vehicle to project those ideas through scientific fiction. To unite the visible and invisible, imagination and understanding, to communicate the inexplicable, to make the abstract and recognizable look unrecognizable. Many of the predictions that science fiction has presented through the film media have become reality. The visual images of fantasy worlds and scientific fiction stimulate the spectator´s imagination, leading him to think more than even themselves can explain. That possibility of seeing further is explained by Kieran Egan in his theory on Imaginative Education in which he revalues the importance of imagination and fantasy as instruments for learning, emphasizing that imagination drives ideas and ideas solve problems.

Keywords

Film, media literacy, science fiction, education, communication.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Grande-López, V. (2018). Seeing different worlds stimulates the imagination. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (17), 71–81. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.8

References

Danto, A. C. (1981). The transfiguration of the commonplace: a philosophy of art. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Delgado, A.; García, D. & Truneanu, V. (2006). La estética de la recepción en La Historia Interminable. Revista de Artes y Humanidades ÚNICA, 17.

Delgado, L. (2016). Eduardo Manostijeras: el inicio de un binomio creativo. Revista lúdico cultural de los lunáticos Moon magazine, Disponible en: https://www.moonmagazine.info/eduardo-manostijeras-el-inicio-de-un-binomio-creativo/

Christopher, C.; Berger, H. & Ehrsson H. (2013). Mental imagery changes multisensory perception. Current biology. Disponible en: DOI: 10.1016/j.cub.2013.06.012.

Clavel Vázquez, A. (2015). Ficción, imaginación y embodied meaning. Páginas de Filosofía, Año XVI, 19;-155.

Friend, S. (2008). Imagining Fact and Fiction. In New Waves in Aesthetics.

Kind, A. (2011).The Puzzle of Imaginative Desire. Australisian Journal of Philosophy, 89(3); 421-439.

Grande-López, V. y Pérez García, A. (2016). Personajes de animación con discapacidad a través de una perspectiva educativa. Creatividad y Sociedad (25); 259-283.

Grimaldo, A.; Judson G.; Boullosa, P. & Acuña, S. (2017). Educación imaginativa: Una aproximación a Kiera Egan. Madrid: Morata.

Egan, K. (1991). La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: Morata.

Egan, K. (1994). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Madrid: Morata.

Egan, K., Judson G. (2018). Educación imaginativa. Herramientas cognitivas para el aula. Madrid: Narcea Ediciones.

Hanson, M. (2006). Cine digital: escenarios de Ciencia-Ficción. Barcelona: Océano.

Larios M.A. (2012). El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano, año 3, núm. 6.

Padalino, L. (2017). Eduardo Manostijeras, una historia sobre la aceptación. La mente es maravillosa. Disponible en: https://lamenteesmaravillosa.com/eduardo-manostijeras-una-historia-sobre-la-aceptacion/

Pérez Agusti, A. (2003). 75 años de Cine de Ciencia-Ficción. Madrid: Masters.

Pérez Mora, E. (2005). La historia interminable en el cine... y debe ser contada en otra ocasión. CLIJ Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 180.

Rodríguez G. (2013). Imaginación y conocimiento. Técnica industrial. Disponible en: http://www.tecnicaindustrial.es/TIFrontal/a-5461-imaginacion-conocimiento.aspx.

Sánchez Quevedo, J. I. (2016). Poéticas del entretenimiento: imagen, movimiento y narración en el cine de Steven Spielberg. Tesis doctoral. Madrid.

Ward, P. (2003). Picture composition for film and television. Burlington: Focal Press. Burlington.