Values for intercultural education. Dialogue and consensus among families of pupils through discussion groups

Número

Downloads

Article abstract page views:  468  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2016.v1.i12.8

Info

Monographic
105-128
Published: 01-05-2016
PlumX

Authors

  • Christian Alexis Sánchez Núñez (ES) Universidad de Granada

Abstract

There is a multicultural reality in schools and one of the main focuses of attention to diversity is the intercultural education, a model that promotes intercultural meeting and the search for common values. The objective pursued in this participatory study has been to determine what should be those common values and how they should be established. To do this, families of students from diverse cultures of five educational communities have contributed their axiological preferences through a scale of values and have agreed through discussion groups, the values they prefer their children to be educated. It has been thus obtained through intercultural dialogue, a list of values which enjoy broad consensus among families that are cross-culturally shared and a list of values on which there is disagreement. This knowledge will enable educational communities make decisions facing the development of shared educational projects and the development of intercultural educational practices through family involvement and consensus values as a way of understanding and managing cultural diversity.

Keywords

Intercultural education, cross cultural training, values and sociocultural Patterns, students diversity, parents educational involvement

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Sánchez Núñez, C. A. (2016). Values for intercultural education. Dialogue and consensus among families of pupils through discussion groups. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (12), 105–128. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2016.v1.i12.8

References

Aguaded, E. (2005). Diagnóstico basado en el currículo intercultural de aulas multiculturales en educación obligatoria. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. España.

Aguado, Mª.T. (2003) Pedagogía intercultural. Madrid: Mc Graw-Hill.,

Buendía, L, Colás, P. Y Hernández, F. (2001). Métodos de Investigación en Psicopedagogía (3º Ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Buendía, L., González, D.; Pozo, Mª T. y Sánchez, Núñez, C.A. (2004). Identidad cultural y competencias interculturales. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa 10 (2),

Buendía, L.; Expósito, J.; Aguaded, E. y Sánchez Núñez, C, A. (2015). Análisis de la convivencia escolar en las aulas multiculturales de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 303-319. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.211491

Casanova, A. (2004). Interculturalidad y educación. Reflexiones para la actuación en los centros docentes. En Mª. V. Reyzábal (Dir.). Perspectivas teóricas y metodológicas: lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos (pp.19-35). Madrid: CE. Comunidad de Madrid

Castien, J.I. (2007). Algunas claves para un diálogo intercultural fructífero. En F. Herrera; I. Ramírez; J.Mª. Roa y R. Galindo. Inmigración, interculturalidad y convivencia V (pp. 137-143). Ceuta: Instituto de estudios ceutíes.

DEFENSOR DEL PUEBLO ESPAÑOL. (2003). La escolarización del alumnado de origen inmigrante en España: Análisis descriptivo y Estudio empírico. Madrid.

DEFENSOR DEL PUEBLO ANDALUZ. (2005). Inmigración en la provincia de Granada. Informe especial al Parlamento. Junta de Andalucía (Ed).

Colás, P. (2004). Identidad, género y ciudadanía. En la educación en contextos multiculturales: Diversidad e Identidad. XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. Valencia. 13-16 de Septiembre. SEP.

CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (2001-2004). Plan para la atención educativa del alumnado inmigrante en la Comunidad Autónoma Andaluza. Junta de Andalucía, Sevilla: Signatura Ediciones, S.L.

CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (CECD) (2014). La Educación en Andalucía. Curso 2014/15). Iniciativas, programas y datos. Secretaría

General de Educación. Junta de Andalucía. Recuperado de http://www.iseandalucia.es/c/document_library/get_file?uuid=70870ab5-cbb0-4056-81da-2ade3dee246d&groupId=10137

Cortina, A. (Coord.) (2000). La educación y los valores. Madrid: Biblioteca Nueva. Argentaria.

Cortina, A. (2005). Europa Intercultural. Artículo divulgativo en el País de 22 de noviembre de 2005. España

Essomba, M.A. (1999). Construir la escuela intercultural: Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Barcelona: Graó.

Essomba, M.A. (2005). Perspectiva crítica de Identidad y Diversidad: Creando entornos interculturales para la inclusión. En E. Soriano (Coord.). La interculturalidad como factor de calidad educativa (pp.119-131). Madrid: La Muralla.

Gairín, J. (2004). Organizar la escuela intercultural. En La educación en contextos multiculturales: Diversidad e Identidad. XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía (pp. 273-328). Valencia. 13-16 de Septiembre. SEP.

Gervilla, E. (2000). Modelo axiológico de educación integral. Revista española de pedagogía, 215, 39-57

Goenechea, C.; García Fernández, J.A. y Jiménez Gámez, R.A. (2011). Los dilemas de la atención educativa a los alumnos inmigrantes recién llegados. Estudio comparativo de los modelos andaluz (ATAL) y madrileño (Aulas de Enlace). PROFESORADO. Revista de curriculum y formación del profesorado, vol. 15, Nº 3. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL4.pdf

Goenechea, C. y García García, M. (2011). Buenas prácticas en educación intercultural. En F.J. García Castaño y N. Kressova. Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía (pp. 703-711). Universidad de Granada. Instituto de Migraciones.

GUÍA INTER. (2006). Una guía para aplicar la educación intercultural en la escuela. Proyecto INTER, Madrid. UNED: www.uned.es/interproyect

III PLAN INTEGRAL PARA LA INMIGRACIÓN EN ANDALUCÍA HORIZONTE 2016. Decreto 124/2014, de 2 de septiembre (BOJA núm. 172 de 4 de septiembre). Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/organismos/justiciaeinterior/areas/politicas-migratorias/planes-inmigracion.html

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2015). Instituto Nacional de Estadística. Madrid. España. Recuperado de http://www.ine.es/

INCE (1998).Relaciones entre la Familia y la Escuela en Educación Secundaria en España. Madrid. Instituto Nacional de Calidad y Evaluación Educativa.

Jiménez Gámez, R.A.; Cotrina, M.; García, M.; García, C.; Goenechea, C.; y Porras, R. (2011). Estudio de la Atención Educativa prestada al Alumnado

Inmigrante en las Aulas Temporales de Adaptación Lingüística de Cádiz. Informe de investigación. Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz. Recuperado de http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/tesis/cotrina%20garc%C3%ADa%20y%20otros.pdf

Jiménez Gámez, R. y Goenechea, C. (2015). Educación para una ciudadanía intercultural. Madrid: Síntesis

Jordán, J.A. (1998). Propuestas de educación intercultural para profesores. Barcelona. CEAC.

Jordán, J.A. (2010). ¿Qué educación intercultural para nuestra escuela? En Aulaintercultural.org. Recuperado de http://aulaintercultural.org/2013/07/28/que-educacion-intercultural-para-nuestra-escuela/

Mayor Zaragoza, F. (2005). Diversidad, Unicidad y Valores Universales. En III Congreso Nacional de Atención a la Diversidad. Elche. Abril.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (MECD) (2008). Las cifras de la educación en España. Oficina de Estadística del Ministerio. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/cifras-educacion-espana/2008.html

Muñoz Sedano, A. (2003). Enfoques y modelos de educación multicultural e intercultural. En Mª. V. Reyzabal (Coord.).Perspectivas teóricas y metodológicas: lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos. (pp. 35-54). Madrid. Dirección General de Promoción Educativa. Comunidad de Madrid.

OPAM (2006). Observatorio Permanente Andaluz de las Migraciones. http://www.juntadeandalucia.es/justiciaeinterior/opam/

Ortega, P. (2004). Cultura, Valores y Educación: Principios de Integración. En la Educación en contextos multiculturales: Diversidad e Identidad. XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. Valencia. 13-16 de Septiembre. SEP.

Sales, A. y García, R. (1997). Educación intercultural y formación de actitudes. Programa pedagógico para desarrollar actitudes interculturales. Revista española de pedagogía, nº 207 pág. 317- 331.

Sánchez-Núñez, C.A. y García Guzmán A. (2009). Implicación de las familias en una escuela intercultural: una visión compartida. Revista de Educación Inclusiva vol 2(2), 54-77

Sánchez-Núñez, C.A. y García Guzmán A. (2011). Diálogo intercultural y consenso de valores educativos. F. Herrera, J. Mª. Roa y R. Galindo (Coords.). Inmigración, interculturalidad y convivencia VI. Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes.

Soriano, E. (Coord.) (2004). La práctica educativa intercultural. Colección Aula Abierta. Madrid: La Muralla.

Soriano, E. y Fuentes, C. (2003). La educación de valores en la escuela para contribuir a la ciudadanía intercultural. En Buendía, L.; Pozo, T.; González, D. y

Sánchez Núñez, C.A. Actas del XI Congreso nacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación y Sociedad. Granada: GEU.