ICTs and disability in Latin America

Número

Downloads

Article abstract page views:  420  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.7

Info

Monographic
73-83
Published: 01-05-2015
PlumX

Authors

  • Pilar Samaniego Santillán (EC) Universidad Nacional de Loja

Abstract

In Latin America, the integration of the ICTs in education for persons with disbilities haven’t been positioned as a priority.  There are valuable but isolated efforts. The 'medical model' of disability is still the most important despite the normative achievements and the weaknesses in enforceability subsist to guarantee those rights. With postmodernism the ICTs emerge not as a nostrum but as an opportunity to democratize knowledge and social cohesion in the search of a humane and humanizing education. There are common challenges that line up with the need of hiring trained teachers, improve the affordability to the ICTs and ATs, increase the permeation through internet, mainstream the accessibility to the physical environment as well as the communication and information, boost knowledge and appreciation of the person with a disability in the frame of citizenship, democracy and participation

Keywords

Disability, education, inclusion, Information and Communication Technologies (ICT), Assistive Technology (AT).

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Samaniego Santillán, P. (2015). ICTs and disability in Latin America. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (10), 73–83. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.7

References

Henn, E., De Amorin, F. y Henrique, L. (2011). "Crisis de la infancia moderna y nuevas configuraciones de la metáfora de la infancia". En Revista Educación y Pedagogía, 23(60); 89-99. Recuperado de

http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/11412/10434

Hernández, M. J. (2012). Savater: "'Cuando el papá quiere ser amigo del hijo convierte al maestro en domador". Diario de Las Palmas laprovincia.es . Recuperado de: http://www.laprovincia.es/sociedad/2012/03/22/savater-papa-quiere-amigo-hijo-convierte-maestro-domador/447228.html

Narodowsky, M. (1999). Después de clase: desencantos de la escuela actual. Buenos Aires: Novedades Educativas.

OMS y BM. (2011). Informe Mundial sobre la Discapacidad. Recuperado de: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf

Samaniego, P., Laitamo, S. y Valerio, E. (2012). Informe sobre el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la educación para personas con discapacidad. Quito: UNESCO.

SITEAL. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina 2014. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Buenos Aires:

UNESCO, IIPE-UNESCO, OEI. Recuperado de http://www.tic.siteal.org/publicaciones/855/informe-siteal-2014-politicas-tic-en-los-sistemas-educativos-de-america-latina.

Sunkel, G. y Trucco, D. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina. Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile: CEPAL, LIS .