Lost at Sea in the Web: Keys for a Critical Reading

Número

Downloads

Article abstract page views:  107  

Info

Monographic
75-86
Published: 02-05-2012

Authors

  • Mª Ángeles Martínez García (ES) Universidad de Sevilla

Abstract

The Web offers infinite possibilities to research literature: the downloading of literary texts, literary criticism and many other resources. Nowadays, we must centre our attention on training of people who are capable of a critical analysis of these materials. This article reflects upon how these new technologies are assuming a role that was traditionally considered to be the role of the school; to influence the way in which a child thinks, and to structure their system of symbols and values.

Furthermore, media literacy should not circumscribe solely the formation of critical information receptors, but should go one step further and consider users of information technology as producers of content.

Keywords

Media literacy, library, reading, digital publication

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Martínez García, M. Ángeles. (2012). Lost at Sea in the Web: Keys for a Critical Reading. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (4), 75–86. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6366

References

Buckingham, D. (2004). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.

Contreras Medina, F. R. (2000). Nuevas fronteras de la infografía. Análisis de la imagen por ordenador. Sevilla: Mergablum.

Duart, J.M. y Sangrà (2005). Aprender en la virtualidad. Barcelona, Gedisa.

Millares Carlo, A. (1993). Introducción a la historia del libro y de las bibliotecas. México: Fondo de Cultura Económica.

Observatorio de la Lectura (2012). Situación actual y perspectivas del libro digital en España II. La producción española de libros digitales y su distribución y venta en la Red. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Pablos, J. M. de (2001). La Red es nuestra: el “periódico” telemático, la revista en línea, la radio digital y el libroweb cambiarán las formas de comunicación social. Barcelona: Paidós Ibérica.

Palazón Meseguer, A. (2000). Sobre hipertexto: fragmentos de textos diversos en Revista Sphera pública, 1; 27 – 39.

Pérez Pérez, R. (2005). Alfabetización en la comunicación mediática: codificación y decodificación en la narrativa digital en Revista Comunicar, 25; 167 – 175.

Pérez Rodríguez, M.A. (2004). Los nuevos lenguajes de la comunicación. Enseñar y aprender con los medios. Barcelona: Paidós.

Romera Castillo, J. (1997). Literatura e hipermedia. La irrupción de la literatura interactiva, precedentes y crítica. Barcelona: Paidós Ibérica.

Torregrosa Carmona, J.F. (2006). Los medios audiovisuales en la educación. Sevilla: Alfar.