Digital competence and vocational training in Spain: documentary analysis of its regulation, proposals and recommendations
Downloads
- PDF (Español (España)) 593
- EPUB (Español (España)) 33
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 5
DOI
https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1204Info
Abstract
Digital Competence (DC) is currently presented as an ideal mechanism in Vocational Education and Training (VET) to respond to technological and economic changes originated in recent years. In this context, VET teachers play a fundamental role in preparing students, but they need to have sufficient knowledge in DC to be able to carry out an adequate transfer of knowledge. The objective of this research is to analyze how Training Digital Competence (TDC) for VET Teachers is proposed through official documents in Spain and specifically in Catalonia. The methodology is qualitative and uses a documentary analysis on institutional, legislative sources and reports on TDC and VET. The results show a large effort related to investment in infrastructures to achieve highly technical classrooms and the training of teachers and students in DC to be able to respond to the needs of the productive sector. It is concluded that there is a greater interest in DC training for teachers and students focused on professionalization and economic production rather than on didactic-pedagogical aspects that help strengthen a digitized citizenship.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Yonathan Borden-Lanza, Beatriz Lores-Gómez, Mireia Usart-Rodríguez, Jordi Colobrans-Delgado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Bermejo, B., y Morales, J.A. (2022). Formación Profesional y Ocupacional. Revista Universitas Tarraconensis, 1, 88-106. https://doi.org/10.17345/ute.2021.2.3208
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla. https://bit.ly/3WyKLjd
Brunet, I., y Rodríguez, J. (2016). Innovación y formación profesional: relaciones entre sistemas, políticas y actores.
Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 14, 131–144. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i14.107
Casal Otero, L., Mariño Fernández, R., Barreira Cerqueiras, E. M., y Fernández de la Iglesia, J. del C. (2022). La competencia digital de los futuros docentes de formación profesional: usos y actitudes que determinarán sus prácticas de enseñanza. Revista Interuniversitaria de Investigación En Tecnología Educativa, (12), 113–126. https://doi.org/10.6018/riite.522191
Centro Europeo para el Desarrollo de Formación Profesional (2015). La innovación y la formación: aliados del cambio. https://doi.org/10.2801/572117
Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (eighth). Routledge. http://bit.ly/3GhM9Ry
Domingo, V. (2019). La formación profesional dual: una puerta abierta hacia el empleo. En A. Cotán (Coord.), Nuevos paradigmas en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 131–140). Adaya Press. https://bit.ly/3U457il
España Jefatura de Estado. (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 mayo, de educación. Boletín Oficial de Estado, núm. 106, de 04 de mayo de 2006. pp. 7899-8012. https://bit.ly/3G61c0H
España Jefatura del Estado. (2022). Ley Orgánica 3/2022, de 31 de marzo, de ordenación e integración de la Formación Profesional. Boletín Oficial de Estado, núm. 78, de 01 de abril de 2022 pp. 5139 a 5213. https://bit.ly/3UsxFCf
España Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Plan de Modernización de la Formación Profesional: Plan para la Formación Profesional, el Crecimiento Económico y Social y la Empleabilidad, Formando profesionales para el futuro. https://bit.ly/3hfBH2c
España Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Resolución de 2 de julio de 2020, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre el marco de referencia de la competencia digital docente. Boletín Oficial de Estado, 13 de julio de 2020, núm. 191, pp. 50638 a 50668. https://bit.ly/3hcj538
España Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021). Resolución de 10 de septiembre de 2021, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación de 21 de julio de 2021. Boletín Oficial de Estado, 23 septiembre de 2021, núm. 228, pp. 116077 a 116097. https://bit.ly/3T64KCA
España Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Resolución de 1 de julio de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre la certificación, acreditación y reconocimiento de la competencia digital docente. Boletín Oficial de Estado, 12 julio de 2022, núm. 166, pp. 97982-97986. https://bit.ly/3UkQSWe
España Ministerio de Educación y Profesional. (2018). Primer Plan Estratégico para la Formación Profesional del Sistema Educativo. https://bit.ly/3fzLwaZ
España Ministerio de la Presidencia Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática. (2020). Resolución de 29 de diciembre de 2020, de la Subsecretaría, por la que se publica Convenio entre el Ministerio de Educación y
Formación Profesional, la Generalitat de Catalunya y la Entidad Pública Empresarial Red.es, M.P., para la ejecución del programa «Educa en digital», mediante acciones para apoyar la transformación digital del sistema educativo. Boletín Oficial de Estado, núm. 341, pp. 128451 a 128465. https://bit.ly/3NB3Ixl
Esteve-Mon, F., y Gisbert, M. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10(3), 29–41.
García-Tudela, P.A., Montiel-Ruiz, F.J., y Prendes-Espinosa, M.P. (2022). Tecnologías digitales para la formación en
empresas y entidades de la economía social. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, (24), 1-19. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1204
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació. (2019). Resolució per la qual s’obre convocatòria per a la selecció d’instituts dependents del Departament d’Educació per a la conversió d’aules en espais de tecnologia aplicada i desenvolupar accions d’impuls a l’FP en l’àmbit de la formació professional del sistema educatiu, per al curs 2020-2021 i el primer trimestre del curs 2021-2022. https://bit.ly/3U59LwL
Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament. (2020). Orientacions per a l’avaluació de la competència digital de l’alumnat a l’ESO. https://bit.ly/3sZiCEc
Generalitat De Catalunya Departament d’Esenyament. (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya. https://bit.ly/3sZiCEc
Gobierno de España. (2017). Informe sobre el progreso digital en Europa (EDPR) 2017: Perfil de España. https://bit.ly/3NDoug8
Gobierno de España. (2021). Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia: COMPONENTE 20 Plan estratégico de impulso de la Formación Profesional. https://bit.ly/3WIPfnx
Huang, R., Tlili, A., Wang, H., Shi, Y., Bonk, C. J., Yang, J., y Burgos, D. (2021). Emergence of the Online-Merge-Offline (OMO) Learning Wave in the Post-COVID-19 Era: A Pilot Study. Sustainability, 13(6), 3512. https://doi.org/10.3390/su13063512
Instituto Nacional de Estadísticas. (2022). Encuesta de Población Activa (EPA)-Primer trimestre de 2022 (2/16). https://bit.ly/3zHtB8Y
Jalil, M. (2018, March 1). Industria 4.0, competencia digital y el nuevo Sistema de Formación Profesional para el empleo. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo. https://bit.ly/3Un74X9
Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. [Tesis doctoral, Universitat D`Andorra]. http://bit.ly/3CVorrR
Lázaro Cantabrana, J., Usart Rodríguez, M., y Gisbert Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. NAER Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73–78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370
López Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., Vázquez Cano, E., y López Meneses, E. J. (2020a). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revista Fuentes, 1(22), 75–87. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07
López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., Pozo-Sánchez, S., y López-Nuñez, J. A. (2020b). Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 34(83), 187. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58147
Martín Rivera, J. (2016). Los retos de la formación profesional: la formación profesional dual y la economía del conocimiento. RIO, 17, 141–168. https://bit.ly/3FMnCE0
Martínez-Morales, I., y Marhuenda-Fluixá, F. (2020). Vocational education and training in Spain: steady improvement and increasing value. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 209–227. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1729840
Mikel, N., Javier, R., Alcalde, H., Lorenz, U., Franco, S., Murciego, A., Vázquez Salazar, R., Egurbide, I., Irazabalbeitia, I., Egaña, J., Barroeta, B., Morales Martín, A., Llarena, J., y Rodríguez Díaz, C. (2017). Retos y oportunidades para la Formación Profesional en relación con la especialización productiva en Castilla y León. Fundación Bankia por la Formación Dual. https://bit.ly/3T3IPft
Moreno-Guerrero, A.-J., López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., y López-Núñez, J.-A. (2021). Usabilidad y prospectiva del aprendizaje a distancia en Formación Profesional determinado por la competencia digital. Aula Abierta, 50(1), 471–480. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.471-480
Pozo Sánchez, S., López Belmonte, J., Fernández Cruz, M., y López Núñez, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 23(1), 143–159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Ros-Garrido, A., y Marhuenda-Fluixá, F. (2019). The Education of VET Teachers and Trainers. En F. Marhuenda-Fluixá (Ed.), VET in Spain: Subsystems, Governance and Actors (pp.87-103). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-8475-2
Sanromà-Giménez, M., Lázaro Cantabrana, J. L., Usart Rodríguez, M., y Gisbert-Cervera, M. (2021). Design and Validation of an Assessment Tool for Educational Mobile Applications Used with Autistic Learners. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 101. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.574
Secretaria de Estrategias Industriales. (2017). La Digitalización y la Industria 4.0 Impacto industrial y laboral. https://bit.ly/3sVsXkG
Suárez-Guerrero, C., Ros-Garrido, A., y Lizandra, J. (2021). Approach to digital teaching competence in vocational training. Revista de Educación a Distancia, 21(67), 2-24. https://doi.org/10.6018/RED.431821