The “level of Spanish” variable in the context of the lexicon available to students of Spanish as a foreign language
DOI
https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2009.i17.08Info
Abstract
There are already plenty of lexical availability studies for the mother tongue of a community. For the teaching of foreign languages, on the other hand, there are very few. This article is based on a study of the lexical availability of students of Spanish as a foreign language at the University of Cadiz and of the factors which affect this availability. It analyzes the effect of the students’ level of Spanish on the number of lexical units found in the availability surveys. Further, this paper emphasizes the importance of not only a descriptive statistical analysis but also an inductive one, since it allows extrapolating them to the whole group of students which is the focus of the study.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2009 Pragmalingüística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Carcedo González, A. (2000): Disponibilidad léxica en español como lengua extranjera: el caso finlandés (estudio del nivel preuniversitario y cotejo con tres fases de adquisición). Turku, Turun Yliopisto.
Gougenheim,, G.; Michéa, R.; Rivenc, P. & A. Sauvageot (1964), L’élaboration du Français Fondamental (I Degré). Étude sur l’établissement d’un vocabulaire et d’une grammaire de base, Paris, Didier.
Grève, M. y Van Passel, F. (1971), Lingüística y enseñanza de lenguas extranjeras, Madrid, Fragua.
López Chávez, J. & C. Strassburger (1991), “Un modelo para el cálculo del índice de disponibilidad léxica individual”, López Morales, H. (ed.), La enseñanza del español como lengua materna, Río Piedras, Universidad de Puerto Rico, 91-112.
López Morales, H. (1983), “Lingüística estadística”, López Morales, H. (coord.), Introducción a la lingüística actual, Madrid, Playor, 209-225.
Michéa, R. (1953), “Mots fréquents et mots disponibles. Un aspect nouveau de la statistique du langage”, Les Langues Modernes, 47, 338-344.
Raso Nadal, J. M.; Martín Vide, J. y Clavero Aparicio, P. (1987), Estadística básica para ciencias sociales, Barcelona, Ariel.
Robles Ávila, S. (coord.) (2006), La enseñanza del español como lengua extranjera a la luz del Marco Común Europeo de Referencia. Diseño curricular de los cursos para extranjeros de la Universidad de Málaga, Málaga, Universidad de Málaga.
Samper Hernández, M. (2002), Disponibilidad léxica en alumnos de español como lengua extranjera, Málaga, ASELE.
Samper Padilla, J. A. (1998), “Criterios de edición del léxico disponible: sugerencias”, Lingüística,10, 311-333.

