Further notes on Costumbrismo and the theatre of the eighteenth century: performing the Peninsula
Abstract
The rise of costumbrismo in the eighteenth century, as a new way of looking at and reflecting peninsular life in literature, theatre —from the sainete to the tonadilla escénica—, painting and music, entail the discovery of popular reality. Moreover, an important part of this short period in the eighteenth-century theatre sets its structural features around the presence of music. The technical innovations introduced in the theatre during the Enlightenment, particularly in more serious genres, like the zarzuela, the Spanish light opera and the Italian operetta can also be traced in the short forms of one-act farce and especially in the tonadilla, a popular song. The last one will eventually develop into a sort of Spanish comic opera, but shorter. This short paper provides some additional evidences in addition to those which were presented in Romero Ferrer (2016 y 2017).
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
ALONSO, Dámaso (1988), Poetas españoles contemporáneos, Madrid, Gredos.
ANDREU MIRALLES, Xavier (2016), El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional, Madrid, Taurus Historia.
ARIAS DE COSSÍO, Ana María (1991), Dos siglos de escenografía teatral en Madrid, Madrid, Mondadori.
BURKE, Peter (1978), Popular Culture in Early Modern Europe, New York, Harper and Row.
El censor (1982), El Censor (1781-1987). Antología, pról. J. Fernández Montesinos, ed. García Pandavenes, Barcelona, Labor.
COTARELO Y MORI, Emilio (1934), Historia de la zarzuela o sea el drama lírico en España, desde su origen a fines del siglo XIX, Madrid, Tipografía de Archivos, Olézaga.
CRESPO MATELLÁN, Salvador (2001), «La parodia en el teatro de Ramón de la Cruz», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 9, pp. 47-77.
CRISTÓBAL, Vicente (2001), «Homero y Ovidio en clave de zarzuela: la Briseida de Ramón de la Cruz», Revista de Estudios Latinos, nº 1, pp. 169-188.
CRUZ, Ramón de la (1786), Teatro, o Colección de los sainetes y demás obras dramáticas de D. Ramón de la Cruz y Cano, entre los Árcades Larisio Dianeo, Madrid, Imprenta Real.
CRUZ, Ramón de la (1996), Sainetes, Barcelona, Crítica. Edición de Josep Maria Sala Valldaura.
DOMÉNECH RICO, Fernando (2007), Los Trufaldines y el Teatro de los Caños del Peral, Madrid, Fundamentos.
FARINELLI, Carlos Broschi (1992), Fiestas Reales, Madrid, Turner. Edición de Antonio Bonet Correa y Antonio Gallego.
GONZÁLEZ DEL CASTILLO, Juan Ignacio (2008), Sainetes escogidos, Sevilla, Fundación José Manuel Lara. Edición de Alberto Romero Ferrer y Josep Maria Sala Valldaura.
GONZÁLEZ RONCERO, María Isabel (2011), «Las zarzuelas de Antonio de Zamora (1665-1727). Índice y comentario», Dieciocho. Hispanic Enlightenment, nº 34.1. pp. 127-162.
HUERTA CALVO, Javier (1999), «Comicidad y marginalidad en el sainete dieciochesco», Scriptura, nº 15, pp. 51-75.
HUERTA CALVO, Javier (2005), «Bosquejo para una historia del teatro cómico breve en España», en Alberto Romero Ferrer (ed.), Juan Ignacio González del Castillo (1763-1800). Estudios sobre su obra, Cádiz, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, pp. 19-32.
LABRADOR LÓPEZ DE AZCONA, Germán (2015), «El ideal de la música española en la zarzuela de la ilustración», Cuadernos dieciochistas, nº 16, pp. 69-90.
LE GUIN, Elisabeth (2014), The Tonadilla in Preformance: Lyric Comedy in Performance in Enlightenment Spain, Berkeley, University of California Press.
LEÓN TELLO, Francisco José y María Virginia SANZ (1994), Estética y teoría de la arquitectura en los tratados españoles del siglo XVIII, Madrid, CSIC.
LEZA CRUZ, José Máximo (2002), «Al dulce estilo de la culta Italia. La escena musical madrileña en tiempos de Nebra», Scherzo, nº 165, pp.120-123.
MONTIANO Y LUYANDO, Agustín (1753), Discurso ii sobre las tragedias españolas, Madrid, Imprenta del Mercurio por Joseph de Orga.
NAVARRO DE ZUVILLAGA, Javier (2013), «Entre dos luces: la evolución de la escenografía», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 19, pp. 253-279.
PALOMINO DE CASTRO Y VELASCO, Antonio Acisclo (1715-1724), El Museo Pictórico y Escala Óptica, Madrid.
PERAL VEGA, Emilio Javier (1998), «Zarzuela de la primera mitad del siglo XVIII: deformación burlesca de la mitología clásica», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, nº 14, pp. 223-243.
PESSARRODONA I PÉREZ, Aurèlia (2007), «El estilo musical de la tonadilla escénica dieciochesca y su relación con la ópera italiana a través de la obra de Jacinto Valledor (1744-1809)», Revista de musicología, nº 31.1, pp. 9-48.
PESSARRODONA I PÉREZ, Aurèlia (2016), «Representaciones musicales de lo francés en tonadillas dieciochescas», Mélanges de la Casa de Velázquez, nº 46.1 pp. 167-196.
ROMERO FERRER, Alberto (2012), «Del Barroco a la Ilustración: teatro, parodia y desmitificación», Edad de Oro, nº 31, pp. 255-276.
ROMERO FERRER, Alberto (2013), «“Ya no se va al teatro por la comedia, sino por sainetes y tonadillas”: Nifo frente al sainete en la batalla teatral de la Ilustración», Anuario de Estudios Filológicos, nº 36, pp. 123-145.
ROMERO FERRER, Alberto (2016), «Performing the Peninsula: Costumbrismo and the Theatre of the 18th and 19th Centuries», en Javier Muñoz-Basols, Laura Lonsdale y Manuel Delgado (eds.), The Routledge Companion to Iberian Studies, Oxford – Nueva York, Routledge & Taylor & Francis Group (T&F), pp. 368-379.
ROMERO FERRER, Alberto (2017), «La escenografía teatral de la sociabilidad popular: cafés, patios de vecinos, tabernas, ferias y verbenas (del sainete a la zarzuela)», en Eva Mª Flores Ruiz (ed.), Casinos, tabernas, burdeles: ámbitos de sociabilidad en torno a la Ilustración, Córdoba, UCOPress, Editorial de la Universidad de Córdoba, pp. 105-125.
SALA VALLDAURA, Josep Maria (2010), Caminos del teatro breve del siglo XVIII, Lérida, Universitat de Lleida y Pagès editors.
SUBIRÁ, José (1924), El hispanismo y el italianismo musicales en la época de la tonadilla, Madrid, Imprenta Musical.
SUBIRÁ, José (1928-1932), La tonadilla escénica, Madrid, Tipografía de Archivos, 3 vols.