Design-based research for the promotion of Criticality: a One Health proposal
Abstract
Design-based research is a useful tool for training teachers in the design, implementation, and evaluation of learning situations for the development of critical thinking for action (criticality) in complex socio-scientific contexts such as those related to One Health. This article shows its application in the redesign of a learning situation after its implementation in a 9th-grade classroom at a public high school in Santiago de Compostela (Spain) by a science teacher in training. The analysis of the results of this first implementation outlines the integration of thinking, being, and acting critically by secondary school students. The results of this study reflect an improved learning situation in which secondary science teachers in training participate in the design and implementation, resulting in educational benefits in terms of criticality for them.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).

Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A. y Persson, T. (2015). Strategies for Teaching Students to Think Critically. Review of Educational Research, 85(2), 275–314. https://doi.org/10.3102/0034654314551063
Ballesteros, M. I., Paños, E. y Ruiz-Gallardo, J. R. (2017). Los microorganismos en la educación primaria. Ideas de los alumnos de 8 a 11 años e influencia de los libros de texto. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 36(1), 79–98. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2274
Bargiela, I. M., Blanco Anaya, P. y Puig, B. (2022). Las preguntas para la indagación y activación de pensamiento crítico en educación infantil. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 40(3), 11–28. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5470
Barnett, R. (1997). Higher education: A critical business. MacGraw-Hill Education, Ed.
Barnett, R. (2015). A Curriculum for Critical Being. En The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 63–76). Palgrave Macmillan US. https://doi.org/10.1057/9781137378057_4
Bezanilla-Albisua, M. J., Poblete-Ruiz, M., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S. y Campo-Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89–113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
BOE. (2022). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.
Buskist, W. y Irons, J. G. (2008). Simple Strategies for Teaching Your Students to Think Critically. En Teaching Critical Thinking in Psychology (pp. 49–57). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781444305173.ch5
Cano-Iglesias, M. J. y Franco-Mariscal, A. J. (2024). Argumentos empleados por estudiantes de ingenierías industriales ante problemas sociocientíficos. Nuevas Tendencias Interdisciplinares En Educación y Conocimiento, 127.
Cobo-Huesa, C., Abril, A. M. y Ariza, M. R. (2021). Investigación basada en el diseño en la formación inicial de docentes para una enseñanza integrada de la naturaleza de la ciencia y el pensamiento crítico. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 1–17. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3801
Collins, J. (2004). Education Techniques for Lifelong Learning. RadioGraphics, 24(5), 1483–1489. https://doi.org/10.1148/rg.245045020
Colucci-Gray, L. y Gray, D. (2022). Critical thinking in the flesh: Movement and metaphors in a world in flux. En B. Puig y M. P. Jimenez-Aleixandre (Eds.), Critical thinking in Biology and Environmental Education: Facing challenges in a post-truth world (1 ed, pp. 21–39).
Couso, D. y Márquez, C. (2024). Pensar críticament a l’aula de ciències Activitats competencials per a estudiants de secundaria. Graò.
Crujeiras Pérez, B. y Jiménez Aleixandre, M. P. (2018). Influencia de distintas estrategias de andamiaje para promover la participación del alumnado de secundaria en las prácticas científicas. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 36(2), 23–42. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2241
Davies, M. y Barnett, R. (2015). Introduction. En M. Davies y R. Barnett (Eds.), The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 1–26).
Díaz Moreno, N. y Jiménez Liso, M. R. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias., 9(1), 54–70. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2012.v9.i1.04
DOG (2022). Decreto 156/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo da educación secundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia.
Dunne, G. (2015). Beyond critical thinking to critical being: Criticality in higher education and life. International Journal of Educational Research, 71, 86–99. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.03.003
EFE. (2018, February 12). Uno de cada tres bulos que circulan por Internet es sobre salud. La Vanguardia.
Ennis, R. H. (1996). Critical thinking. Hall Prentice, Ed.
Estigarribia, L., Torrico Chalabe, J. K., Cisnero, K., Wajner, M. y García-Romano, L. (2022). Co-design of a Teaching–Learning Sequence to Address COVID-19 as a Socio-scientific Issue in an Infodemic Context. Science & Education, 31(6), 1585–1627. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00362-y
Franco, A., Marques Vieira, R. y Tenreiro-Vieira, C. (2018). Educating for critical thinking in university: The criticality of critical thinking in education and everyday life. ESSACHESS - Journal for Communication Studies , 11(2), 131–144.
Franco-Mariscal, A. J. (2024). Critical Thinking in Science Education and Teacher Training (Vol. 64). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-78578-8
González-Costa, I., Blanco-Anaya, P. y Puig, B. (2024a). Criterios para promover el pensamiento crítico en situaciones de aprendizaje. En 31 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales: Hacia una educación científica alineada con la Agenda 2030 (pp. 103–108).
González-Costa, I., Puig, B., Blanco-Anaya, P. y López-Goñi, I. (2024b). Explorando tu microbiota. Situaciones de aprendizaje para el aula de ciencias. MicroBIOblog. https://microbioblog.es/explorando-tu-microbiota-en-el-aula
Guisasola, J. (2024). La investigación basada en el diseño: algunos desafíos y perspectivas. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 21(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2801
Guisasola, J. y Oliva, J. M. (2020). Nueva sección especial de REurEDC sobre investigación basada en el diseño de secuencias de enseñanza-aprendizaje. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 1–2. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3001
Hooks, B. (1994). Teaching to transgress : education as the practice of freedo. Routledge.
Jiménez Liso, M. R., Martínez Chico, M. y López-Gay Lucio-Villegas, R. (2023). Cómo enseñar a diseñar Secuencias de Actividades de Ciencias: Principios, elementos y herramientas de diseño. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(3). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i3.3801
Jiménez-Cano, R. (2017, September 22). Facebook, contra las noticias falsas en España. El Pais.
Jiménez-Aleixandre, M. P. y Puig, B. (2022). Educating critical citizens to face post-truth: the time is now. En B. Puig y M. P. Jiménez-Aleixandre (Eds.): Critical Thinking in Biology and Environmental Education. Facing Challenges in a Posttruth World. Springer.
Kuhn, D. (2019). Critical Thinking as Discourse. Human Development, 62(3), 146–164. https://doi.org/10.1159/000500171
Lam, K., Wang, T., Vus, Y. y Ku, N. (2020). Developing Critical Thinking in a STEAM classroom. CISETC 2019: International congress on education and technology in sciences, 82–90.
Mari, M., Fussero, G. B. y Occeli, M. (2025). Investigación Basada en Diseño como micorrizas de la educación. En M. Martinenco, L. García-Romano y R. B. Martín (Eds.), Investigación basada en diseño: experiencias y proyecciones en el campo de la educación en ciencias (UniRio Editora, pp. 118–140).
Mariel-Martinenco, R. (2025). La Investigación Basada en Diseños en educación desde una perspectiva ecológica. En R. Mariel Martinenco, L. García-Romano y R. B. Martín (Eds.), Investigación basada en diseño. Experiencias y proyecciones en el campo de la educación (UniRío editora, pp. 30–65).
Marin, L. M. y Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2010.08.002
Martínez-Pena, I., Uskola Ibarluzea, A. y Puig, B. (2024). ¿Cuál es la noción de Resistencia a Antibióticos del profesorado en formación desde el enfoque “One Health”? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2603
McKenney, S. y Reeves, T. C. (2021). Educational design research: Portraying, conducting, and enhancing productive scholarship. Medical Education, 55(1), 82–92. https://doi.org/10.1111/medu.14280
Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 22.
Robredo Valgañón, B. y Torres Manrique, C. (2021). ¿Es consciente el alumnado de secundaria de la trascendencia de los microorganismos y la problemática sobre la resistencia a los antibióticos? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 1–19. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3301
Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas aldesarrollo del pensamiento crítico (II): Ejemplos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(2), 148–153.
UNESCO (2020, June 16). Infodemia en la escuela: cómo pueden los niños y niñas detectar la desinformación.
Vila, L., Márquez, C. y Oliveras, B. (2023). Una propuesta para el diseño de actividades que desarrollen el pensamiento crítico en el aula de ciencias. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(1). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1302
Vincent-Lancrin, S. (2021). Fostering Students’ Creativity and Critical Thinking in Science Education. En Education in the 21st Century (pp. 29–47). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85300-6_3
Vincent-Lancrin, S., González-Sancho, C., Bouckaert, M., de Luca, F., Fernández-Barrerra, M., Jacotin, G., Urgel, J. y Vidal, Q. (2019). Teacher attitudes and practices around creativity and critical thinking (pp. 183–220). https://doi.org/10.1787/980b6c6c-en
Zeidler, D. L. (2014). Socioscientific Issues as a Curriculum Emphasis: Theory, Research, and Practice. En Handbook of Research on Science Education, Volume II (pp. 711–740). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203097267-45

