Interés educativo que tienen para el profesorado determinadas ideas sobre reproducción
Info
Abstract
Este trabajo pretende conocer en qué medida el profesorado en ejercicio y en formación de primaria y secundaria valora, una serie de ideas clave relativas a la enseñanza de la reproducción sexual. Estas ideas se centran tanto en la descripción del proceso de reproducción, como en la diversidad que origina en la descendencia y las consecuencias que tal diversidad tiene en el mantenimiento de la población en un medio cambiante. Se han obtenido opiniones de 72 profesores a través de una encuesta cerrada. Los resultados muestran que, en general, los docentes valoran positivamente dichas ideas, aunque se aprecian algunas diferencias entre colectivos. Los profesores de primaria en formación y los profesionales en general tienden a considerar en mayor medida los aspectos descriptivos que los interpretativos. Por otra parte, el análisis de las valoraciones individuales pone de manifiesto que el profesorado en ejercicio posee opiniones más homogéneas que el profesorado en formación.
Palabras clave: Pensamiento docente; Reproducción de los seres vivos; Profesorado de primaria y secundaria.
Educational interest that certain ideas about reproduction have for teachers
The aim of this study is to know how the teachers of primary and secondary value some key ideas relating to the sexual reproduction teaching. These ideas are focused as on the description of the reproduction process as on the diversity that the sexual reproduction produces in the descendants. We analyzed the views of 72 teachers through a survey closed. The results show that, in general, teachers consider important such ideas, although there are some differences between groups. The primary teachers in training and professionals give more importance to the descriptive ideas than interpretive ideas. Moreover, analysis of the views of each subject shows that professionals have more homogenous views, that teacher in training.
Key words: Teaching Thought; Living beings reproduction; Primary Teachers; Secondary Teachers.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC