Evaluación del ámbito de la didáctica de las ciencias y estrategias de investigación para su convergencia
Info
Abstract
Tras un análisis del ámbito de la Didáctica de las Ciencias (DC), su comunidad y sus elementos teóricos, se dibuja un panorama que queda lejos de dominios más científicos. Aunque el estado actual de la DC y la naturaleza de sus propios contenidos, dificultan el uso de procedimientos de validación, convergencia y consenso, de igual modo que se hace en el ámbito de ciencias, sí que es posible para un buen número de esos contenidos usar estrategias de convergencia. Una vez propuestas cuatro de estas estrategias se evalúan sus posibilidades de ser aplicadas en el ámbito de DC.
Palabras clave: Didáctica de las Ciencias; Evaluación del ámbito de la educación en ciencias y de su comunidad; Métodos de convergencia.
Assessment of the science education field and research strategies for convergence
This article analyses the field of Science Education, its academic community and its theoretical background in order to draw a picture of this field that is far from the scientific domains. Although the current state of the science education development and the nature of its own contents prevent the use of knowledge validation procedures, convergence and consensus, just as is done in the field of science, it is still possible to apply convergence strategies to some of their contents. After proposing four of these strategies, their chances to be applied in Sciences Education are discussed.
Keywords: Science education, Assessment of the science education field, assessment of the science education community, convergence processes in science education.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC