Pedagogical content knowledge for teaching of nature of science and critical thinking in initial primary teacher education

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i3.3602

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Science Teacher Education
3602
Published: 10-05-2022
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Authors

Abstract

Preparar a los futuros docentes para la alfabetización científica de la sociedad requiere trabajar, desde sus etapas más iniciales de formación, sus capacidades para enseñar sobre la naturaleza de la ciencia (NdC) y el pensamiento crítico (PC). En este trabajo, se analiza el conocimiento didáctico del contenido (CdC) sobre estos dos constructos en una muestra de estudiantes del Grado en Educación Primaria, tras recibir formación al respecto. Los datos se recogieron a través de la Representación del Contenido, y para su análisis, se diseñó una rúbrica que permitió caracterizar algunos aspectos del CdC. Los resultados muestran que la intervención contribuyó a desarrollar los conocimientos requeridos para implementar la NdC y el PC en el aula, en mayor medida para este último, así como a reconocer la importancia de abordar la planificación de la NdC y del PC en ciencias y a afrontar dicha planificación con seguridad. Tras la presentación detallada de los resultados, se discuten las aportaciones más relevantes y se señalan retos y recomendaciones para la formación docente en este ámbito.

Palabras clave: Conocimiento didáctico del contenido; Creencias docentes; Formación docente; Naturaleza de la ciencia; Pensamiento crítico.

Pedagogical content knowledge for teaching of nature of science and critical thinking in initial primary teacher education

Abstract: Preparing future teachers to contribute to the scientific literacy of society requires working their capacities to teach the nature of science (NOS) and critical thinking (CT) from the earliest stages of training. This work presents the pedagogical content knowledge (PCK) for the teaching of these elements developed in a sample of pre-service primary teachers, after participating in an intervention. Data were collected through the Content Representation, and a rubric was designed to characterise some aspects of the PCK. Results show that the intervention contributed to acquire the knowledge required for integrating NOS and CT in the classroom, especially for the latter one, recognise the importance to plan the NOS and CT in science and feel confident when planning teaching in this respect. The key results are discussed identifying challenges and drawing some recommendations for teacher professional development.

Keywords: Critical thinking; Nature of science; Pedagogical content knowledge; Teacher believes; Teacher training.

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