¿Qué estamos enseñando con los libros de texto? La electricidad y la electrónica de tecnología en 3º ESO
Info
Abstract
Este trabajo trata de dar respuestas al interrogante: ¿Qué estamos enseñando con los libros de texto en Educación Secundaria Obligatoria? En primer lugar, revisamos los trabajos realizados sobre estos materiales en España y, a pesar de la importancia que tienen en nuestro sistema educativo, no hemos encontrado muchos que se hayan ocupado de aquellos que se elaboraron durante la Reforma LOE. Nos centramos en algunos elementos que consideramos fundamentales en estos recursos didácticos: la estructura de las lecciones y los tipos de contenidos (conceptos, procedimientos y actitudes) a través del análisis de las actividades de aprendizaje planteadas por seis libros de texto de editoriales conocidas, relativas al bloque “Electricidad y electrónica” de Tecnología de 3º ESO, y su adecuación o no a la normativa vigente en la CARM. Los resultados muestran algunas de las carencias y deficiencias existentes, y que los libros de texto, en general, no se acomodan a lo que marca el currículum oficial.
Palabras clave: Currículum oficial; libros de texto; tecnología; electricidad; electrónica; conceptos; procedimientos; actitudes; ESO.
What are we teaching with textbooks? Electricity and electronics on technology 3º ESO
The contents of this paper address the following issue: What are we teaching with textbooks in Compulsory Secondary Education? First of all, we reviewed the works that have been published in Spain about these materials and, despite their importance in our educational system, we have not found many studies dealing with those textbooks published during LOE Reform. We focus on some essential elements in these methodological resources: the structure of lessons and their types of contents selected (concepts, procedures and attitudes) through the analysis of learning activities submitted by six textbook publishers known, on the Technology block "Electricity and electronics" 3º ESO, and its suitability or not to current regulations in CARM. The results show some of the shortages and deficiencies these textbooks have, and that, in general, they never comply with the official curriculum guidelines.
Key words: Official curriculum; textbooks; technology; electricity; electronics; concepts; procedures; attitudes; ESO.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC