Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): el marco teórico
Info
Abstract
El conocimiento de la naturaleza de la ciencia (NdC) se considera un contenido clave en las recientes reformas de la enseñanza de las ciencias implantadas en diversos países del mundo. En este artículo, primera parte del estudio, se propone el Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC) como marco teórico para orientar la formación del profesorado de ciencias en la enseñanza de la NdC. Se expone el significado general del CDC a partir de la formulación de Lee S. Shulman y otros autores, y se revisa brevemente la aplicación del CDC en la didáctica de las ciencias.
Palabras clave: Conocimiento Didáctico del Contenido; naturaleza de la ciencia; desarrollo profesional del profesorado; educación científica.
Pedagogical content knowledge for nature of science teaching (I): the theoretical framework
Nature of science (NOS) is a critical content in recent science education reform efforts of several countries worldwide. In this paper, first part of the study, we propose the Pedagogical Content Knowledge (PCK) framework in order to guide science teacher education for NOS teaching. We expose an extensive understanding of the PCK suggested by Lee S. Shulman and other authors. Lastly, the PCK used in science education is briefly summarized.
Key words: Pedagogical Content Knowledge; nature of science; teachers' professional development; science education.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC