Fortalezas epistemológicas y axiológicas de la ciencia ficción: un potosí pedagógico mal aprovechado en la enseñanza y divulgación de las ciencias
Info
Abstract
Es desconcertante el precario uso que se hace de la ciencia ficción para la enseñanza y divulgación de las ciencias, incluida su dimensión axiológica, por lo que se propone en este artículo la puesta en práctica de la ciencia ficción dura, tanto en su versión literaria como en la cinematográfica, para tal enseñanza y divulgación. Además, se precisa el contexto respectivo desde la semiología. Por último, se brinda un par de ejemplos acerca de lo que cabe cosechar al respecto con nuestros alumnos.
Palabras claves: Ciencia ficción; educación científica; educación ética y bioética; cultura democrática.
Epistemological and axiological strengths of science fiction: a pedagogical potosí poorly used in teaching and dissemination of science
It is disconcerting the precarious use it is made of science fiction for scientific teaching and spreading, including their axiological dimension, because of which it is proposed in this paper the putting into practice of hard science fiction, both its literary version and its cinematographic counterpart, for the aforementioned teaching and spreading. Besides, the respective context from semiotics is stated clearly. Finally, a couple of examples are offered concerning it is possible to reap with our students about the matter.
Keywords: Science fiction; scientific education; ethical and bioethical education; democratic culture.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC