What can we learn «Playing with electricity» in Early Childhood Education?

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2203

Info

Experiences, resources and other work
2203
Published: 29-03-2020
PlumX

Authors

Abstract

The work presents an experience carried out in the Second Cycle of Early Childhood Education in a public centre in Andalusia. Starting from the need to design, apply and evaluate proposals for this educational stage, we have wondered: How was produced the proposal «Playing with electricity» in a classroom from the point of view of student learning of Early Childhood Education? We base and present the teaching unit, the results of its implementation in two classrooms and the conclusions we have drawn from our experience.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

Benarroch A. (2012) La investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales en las etapas educativas de Infantil y Primaria. En A. M. Abril, A. Quesada (Eds.), XXIV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 32-52). Baeza: Ser. Pub. Univ. Jaén.

BOJA (2008) Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. BOJA (Boletín Oficial de la Junta de Andalucía), 169, 16 de agosto de 2008, 17-53.

Cantó J., de Pro A., Solbes J. (2016) ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias 34(3), 25-50.

Cobe, K. (2015) Teaching Science during the Early Chilhood Years. National Geographic Learning/Cenage.

Duit R., Treagust D. F. (1995) Students’ conceptions and constructivist teaching approaches. En B. J. Fraser, H. J. Walberg (Eds.), Improving science education. (pp. 46-69). Chicago: The University of Chicago Press.

Eshach H, Fried M. N. (2005) Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology 14(3), 315-336.

Fleer M. (2015) A cultural-historical model of early childhood science education. En M. Fleer, N. Pramling (Eds.), A cultural-historical study of children learning science (pp. 199-213). Dordrecht: Springer.

Fragkiadaki G., Ravanis K. (2014) Mapping the interactions between young children while approaching the natural phenomenon of clouds creation. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair 1(2), 112-122.

French L. (2004) Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly 19(1), 138-149.

Fullan M. (1994) La gestión basada en el centro: el olvido de lo fundamental. Revista de Educación 304, 147-163.

Fullan M. (2008) The six secrets of change. San Francisco: Jossey-Bass.

García S. (2008) La formación del profesorado de Educación Infantil. En M. R. Jiménez Liso (Ed.), XXIII Encuentros de la Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 248-255). Almería: Universidad de Almería.

Glauert E. B. (2009) How young children understand electric circuits: Prediction, explanation and exploration. International Journal of Science Education 31(8), 1025-1047.

Hadzigeorgiou Y. (2002) A study of the development of the concept of mechanical stability in preschool children. Research in Science Education 32(3), 373-391.

Hecker J. (2008) La casa de los pequeños exploradores. Ariel: Barcelona.

Hickling A., Wellman H. (2001) The Emergence of Children’s Causal Explanations and Theories: Evidence from Everyday Conversation. Developmental Psychology 37(5), 668-683.

Kada V., Ravanis K. (2016) Creating a simple electric circuit with children between the ages of five and six. South African Journal of Education 36(2), 1-9.

Kamii C., Devries R. (1983) El conocimiento físico en la educación infantil. México DF: Ed. Siglo XXI.

Kaufman M., Fumagalli L. (2000) Enseñanza de Ciencias Naturales. Reflexiones y propuesta didácticas. Barcelona: Paidós.

Laguía M., Vidal C. (2008) Rincones de actividad en la Escuela Infantil (0 a 6 años). Barcelona: Graó.

Moreno M. (1986) Ciencia y Construcción del Pensamiento. Enseñanza de las Ciencias 4(1), 57-63.

Museo Nacional de CyT (2007) Bienvenido al Pequemuseo. Madrid.

Museu de la Ciencia de la Caixa (2002) Experimentos con la electricidad. Aula, 110, 83-95.

Piaget J., Inhelder, B. (2000) The psychology of childhood. New York, NY: Basic Books.

Porlán R., Martín R. (2000) El diario como instrumento para detectar problemas y hacer explícitas las concepciones. En R. Porlán y J. Martín: El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula (pp.21-69). Sevilla: Díada Editora. Recuperado de http://www.zona-bajio.com/diario_del_profesor.pdf

Pro A. (2008) Jugando con los circuitos y la corriente eléctrica. En la obra: El desarrollo del pensamiento científico y técnico en la Educación Primaria (pp. 43-82). Madrid: ISFP.

Pro A. (2011) El Practicum en el aula de ciencias (física y química): orientaciones para el diseño, experimentación y evaluación de actividades. En A. Caamaño (Coord.), Física y Química. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 205-225). Barcelona: Graó.

Pro A., Rodríguez J. (2010) Aprender competencias en una propuesta para la enseñanza de los circuitos eléctricos en Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias 28(3), 385-406.

Pro A., Rodríguez J. (2011) La investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales. Educatio Siglo XXI 29(1), 129-148.

Shepardson D. P., Moje D. B. (1994) The nature of fourth graders’ understandings of electric circuits. Science Education 78, 489-514.

Solomonidou C., Kakana D. M. (2000) Preschool Children’s Conceptions about the Electric Current and the Functioning of Electric Appliances. European Early Childhood Education Research Journal 8(1), 95-111.

Sugrañes E., Alós M., Andrés N., Casal S., Castrillo C., Medina N., Yuste M. (2012) Observar para interpretar. Actividades de vida cotidiana para la educación infantil (2-6). Barcelona: Graó.

Tonucci F. (1997) La verdadera reforma empieza a los tres años. Investigación en la escuela 33, 5-16.

Vega S. (2006) Ciencias 0-3. Laboratorios de Ciencias en la escuela infantil. Barcelona: Graó.

Vega S. (2007) Ciencias 3-6. Laboratorios de Ciencias en la escuela infantil. Barcelona: Graó.

Vizcaíno I. M. (2008) Guía fácil para programar en Educación Infantil (0-6 años). Trabajar por proyectos. Madrid: Wolters Kluwer.