Technological challenges of school actors in disadvantaged mexican high schools. What is left for the teacher?

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1106

Info

Monographic
1106
Published: 02-05-2023
PlumX

Authors

Abstract

Esta investigación tuvo como objetivo identificar los desafíos enfrentados por docentes de centros de enseñanza secundaria (bachilleratos) ubicados en contextos vulnerables, en México, ante la contingencia de salud. Se establece que la afectación de la pandemia ha sido mayor para la población de contextos marginados. Los participantes manifestaron carecer de recursos tecnológicos y limitaciones para su uso, especialmente en el asunto de las plataformas virtuales, además de incremento en el estrés por las nuevas exigencias académicas. Mediante una metodología mixta, primero fueron seleccionadas las escuelas participantes y, posteriormente, se realizó grupos focales con estudiantes, y entrevistas con docentes y responsables de la dirección escolar.

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This research was funded by the internal research projects program of the Universidad Autónoma de Aguascalientes, Mexico, under the registration number PIE20-10c.

How to Cite

Peniche Cetzal, R. S., & Ramón Mac, C. C. (2023). Technological challenges of school actors in disadvantaged mexican high schools. What is left for the teacher?. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (26), 1106. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1106

Author Biographies

Rubi Surema Peniche Cetzal, Universidad Autónoma de Baja California

Graduate in Education and Master in Educational Research from the Autonomous University of Yucatan, Mexico. PhD in Educational Research from the University of Granada. She is currently a Senior Researcher at the Institute for Educational Research and Development of the Autonomous University of Baja California, Mexico. His lines of research are on school effectiveness, evaluation and teaching practices, high school.

Cristóbal Crescencio Ramón Mac, Universidad Autónoma de Aguascalientes

PhD in Social Sciences (UADY). Undergraduate Professor: Instructional Design, Educational Planning, Educational Management and Organizational Leadership; and postgraduate: Organizational Theory, Writing Scientific Texts and Research Methods and Techniques. Undergraduate and graduate thesis advisor. Research areas: school effectiveness, teaching practices and educational management. Associate Research Professor, Department of Education, Autonomous University of Aguascalientes.

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