Approaching interculture from an integrative sight of the curriculum: the stories like joining topic
Abstract
This article tries to create a frame of reflection and action about importance of creativity for innovation and integration of curriculum for an intercultural education, taking as joined topics folktales and interaction of the different languages of the curriculum from the vision of a Linguistic Project of Center (PLC) and the Integrated Curriculum of the Languages (CIL).
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Ausubel, D. P., Novak, J. H. H. (1976). Significado y aprendizaje significativo. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Bronckart, J. P. (2006). La transposición didáctica en las intervenciones formativas. Desarrollo de la educación y educación para el desarrollo integral. Contribuciones desde la Pedagogía del Texto. Medellín (Colombia): Universidad de Medellín, IDEA.
Cancelas, L. (1997). “Home-Made Books”. Literatura Infantil y Juvenil, 126.
Desailly, J. (2012). Creativity in the primary classroom. Londres: SAGE Publications.
Fernandez, José (1997). “La literatura infantil en la iniciación a la lengua extranjera”. Actas I Jornada de Didáctica de la Lengua y la Literatura Infantil y Juvenil. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD-Subdirección General de Información y Publicaciones y Grupo ANAYA.
Muñoz García, A. (2010). Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria. Granada: Pirámide.
Piaget, J., Inhelder, B. (1997). Psicología del niño. Madrid: Ediciones Morata.
Prado, J. (2001). “La competencia comunicativa en el entorno tecnológico: un desafío para la enseñanza”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 17.
Robinson, K. (2006). TED talks, 19:24; Do schools kill creativity? Recuperado el 16 de junio de 2015 de http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
Robinson, K., Punset, E. (2011). Los secretos de la creatividad. En Redes, nº89. Recuperado el 16 de junio de 2015 de https://www.youtube.com/watch?v=TOHaSdZfwP4
Rodríguez, M.T. (1991). “Valores didácticos de la literatura popular y del folclore infantil inglés”. Signos teoría y práctica de la educación, 3.
Rojas, L. (2001). “Tratamiento de los contenidos lingüísticos y gramaticales en los libros de texto de la serie: hacia el siglo XXI”. Educación: Revista de la Universidad de Costa Rica, vol. 25 nº 2.
Romero, M.F. (2009). “Dominio de la expresión a través de mecanismos de motivación y auto-evaluación”. Entre Lenguas, Vol. 14.
Romero, M.F. (2009). “Acceso a las competencias básicas educativas desde la lecto-escritura”. Tabanque Revista Pedagógica, 22.
Signored Dorcasberro, A. (2009). “Cognición, pensamiento y lenguaje: Perspectivas teóricas desde la psicolingüística, la adquisición del lenguaje y psicología cognitiva”. Estudios de Lingüística Aplicada, 50.
Trujillo, F. (2005). “En torno a la interculturalidad: reflexiones sobre la cultura y comunicación para la didáctica de la lengua”. Portal Linguarum, 4.
Vigotsky, L. S. (2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue.
Villarrael, M. (2000). “Los cuentos en el aula de primaria”. Recuperado el 22 de agosto de 2015 de http://www.rinconmaestro.es/profes/documentos/profes08.pdf
Zabala, A., Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: GRAÓ