Approaching interculture from an integrative sight of the curriculum: the stories like joining topic

Número

Downloads

Article abstract page views:  290  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2016.v1.i12.10

Info

Articles
143-155
Published: 01-05-2016
PlumX

Authors

  • Valentina Rodríguez Sánchez (ES) Universidad de Cádiz
  • Manuel Francisco Romero Oliva (ES) Universidad de Cádiz

Abstract

This article tries to create a frame of reflection and action about importance of creativity for innovation and integration of curriculum for an intercultural education, taking as joined topics folktales and interaction of the different languages of the curriculum from the vision of a Linguistic Project of Center (PLC) and the Integrated Curriculum of the Languages (CIL).

Keywords

Literary Education, Creativity, Literary and Intercultural Competence, PLC, AICLE, CIL

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Rodríguez Sánchez, V., & Romero Oliva, M. F. (2016). Approaching interculture from an integrative sight of the curriculum: the stories like joining topic. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (12), 143–155. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2016.v1.i12.10

References

Ausubel, D. P., Novak, J. H. H. (1976). Significado y aprendizaje significativo. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Bronckart, J. P. (2006). La transposición didáctica en las intervenciones formativas. Desarrollo de la educación y educación para el desarrollo integral. Contribuciones desde la Pedagogía del Texto. Medellín (Colombia): Universidad de Medellín, IDEA.

Cancelas, L. (1997). “Home-Made Books”. Literatura Infantil y Juvenil, 126.

Desailly, J. (2012). Creativity in the primary classroom. Londres: SAGE Publications.

Fernandez, José (1997). “La literatura infantil en la iniciación a la lengua extranjera”. Actas I Jornada de Didáctica de la Lengua y la Literatura Infantil y Juvenil. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD-Subdirección General de Información y Publicaciones y Grupo ANAYA.

Muñoz García, A. (2010). Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria. Granada: Pirámide.

Piaget, J., Inhelder, B. (1997). Psicología del niño. Madrid: Ediciones Morata.

Prado, J. (2001). “La competencia comunicativa en el entorno tecnológico: un desafío para la enseñanza”. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 17.

Robinson, K. (2006). TED talks, 19:24; Do schools kill creativity? Recuperado el 16 de junio de 2015 de http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Robinson, K., Punset, E. (2011). Los secretos de la creatividad. En Redes, nº89. Recuperado el 16 de junio de 2015 de https://www.youtube.com/watch?v=TOHaSdZfwP4

Rodríguez, M.T. (1991). “Valores didácticos de la literatura popular y del folclore infantil inglés”. Signos teoría y práctica de la educación, 3.

Rojas, L. (2001). “Tratamiento de los contenidos lingüísticos y gramaticales en los libros de texto de la serie: hacia el siglo XXI”. Educación: Revista de la Universidad de Costa Rica, vol. 25 nº 2.

Romero, M.F. (2009). “Dominio de la expresión a través de mecanismos de motivación y auto-evaluación”. Entre Lenguas, Vol. 14.

Romero, M.F. (2009). “Acceso a las competencias básicas educativas desde la lecto-escritura”. Tabanque Revista Pedagógica, 22.

Signored Dorcasberro, A. (2009). “Cognición, pensamiento y lenguaje: Perspectivas teóricas desde la psicolingüística, la adquisición del lenguaje y psicología cognitiva”. Estudios de Lingüística Aplicada, 50.

Trujillo, F. (2005). “En torno a la interculturalidad: reflexiones sobre la cultura y comunicación para la didáctica de la lengua”. Portal Linguarum, 4.

Vigotsky, L. S. (2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue.

Villarrael, M. (2000). “Los cuentos en el aula de primaria”. Recuperado el 22 de agosto de 2015 de http://www.rinconmaestro.es/profes/documentos/profes08.pdf

Zabala, A., Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: GRAÓ