Universal design for learning: Architects of educational processes.

Número

Downloads

Article abstract page views:  1329  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.10

Info

Articles
107-115
Published: 01-05-2015
PlumX

Authors

  • José Antonio Márquez Aguirre (ES) Universidad de Sevilla

Abstract

Universal Design for Learning (UDL) appears as one of the most important educational practices dealing with attention to diversity in classrooms. This article will offer a glimpse of the elements that made possible its establishment, as well as a presentation of the main aspects of this practice in terms of educational research. Finally, this article will present a list of the influence of UDL in Spain, mentioning those projects and programs that include UDL to develop formative actions that will help the spreading of UDL in Spain.

Keywords

Universal Design for Learning, inclusion, access to education, educational technology, design for All, diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Márquez Aguirre, J. A. (2015). Universal design for learning: Architects of educational processes. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (10), 107–115. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.10

References

Abellán, C. y Sánchez, P. (2013). “Una experiencia de innovación en educación primaria: medidas de atención a la diversidad y diseño universal del aprendizaje”. En Tendencias pedagógicas, 22; 9-30.

Alba, C (1998). “Perspectivas de futuro en la utilización de la nuevas tecnologías de la información y de la comunicación en la formación como respuesta a la diversidad”. En Pixel-bit: Revista de Medios y Educación, 10. Recuperado de: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n10/n10art/art103.htm

Alba, C. (2000). “Tecnologías, diversidad y educación”. En Comunicación y pedagogía: nuevas tecnologías y recursos didácticos, 168, 37-42

Bastedo, K. y Vargas, J. (2014). “Universal Design for Learning in Today’s Diverse Educational Environments”. En Assistive Technology Research, Practice, and Theory, 1.

Bryant, B.; Rao, K. y Ok, M. (2014). “Universal Design for Learning and Assistive Technology: Promising Developments”. En Assistive Technology Research, Practice, and Theory, 11.

Cabero, J; Córdoba, M y Fernández Batanero, J.M. (Coords.) (2007). Las TIC para la igualdad. Nuevas tecnologías y atención a la diversidad. Sevilla: MAD Eduforma.

Cabero, J. y Córdoba, M. (2009). “Inclusión educativa: inclusión digital”. En Inclusiva, 61.

Cast (2014). Learning Tools. Recuperado de: http://www.cast.org/learningtools/index.html

Cast (2014). UDL guidelines. Recuperado de: http://www.udlcenter.org/aboutudl/udlguidelines

Cotrina, M. y García, M. (2005). “Descubriendo el valor de las tecnologías de la información y de la comunicación en la atención a la diversidad”. En Tavira, 20; 107-121.

EducaDUA. (2014). Sitio web del proyecto Dualetic. Recuperado de: http://www.educadua.es/

Evaldua (2011). Herramienta de evaluación de Diseño Universal para el Aprendizaje. Recuperado de: http://dua-inico.usal.es/

Gavaldón, G. (2013). Un currículo bajo los principios del Diseño Universal. Santander: Bermúdez-Sánchez.

García, M. y Cotrina, M. (2012). “La contribución de la universidad al desarrollo de prácticas educativas inclusivas: dilemas y propuestas para avanzar compartiendo”. En Revista de

Educación Inclusiva, 5 (1), 123-131.

García, M. y López, R. (2012). “Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad”. En Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 277-293.

Hall, T. E.; Meyer, A. y Rose, D. H. (2012). Universal Design for Learning in the Classroom: Practical Applications. What Works for Special-Needs Learners Series. Guilford Publications.

Márquez, J. (2014) “De la Tecnología Asistida a la Tecnología Inclusiva. Una aproximación al Diseño Universal de Aprendizaje”. En Díaz, V. y Muñoz J. (Comp.), XVII Congreso Internacional EDUTEC, Córdoba.

Meyer, A.; Rose, D. y Gordon, D. (2014). Universal design for learning: Theory and practice. CAST Professional Publishing.

Pittman, C. y Heiselt, A. (2014). “Increasing Accessibility: Using Universal Design Principles to Address Disability Impairments in the Online Learning Environment”. En Online Journal of Distance Learning Administration, 17(3).

Rose, D. y Gravel, J. (2010). “Universal design for learning”. En P. Peterson, E. Baker y B. McGraw, (Eds.), International encyclopedia of education. Oxford: Elsevier; 119-124. Recuperado de: www.udlcenter.org/sites/udlcenter.org/files/TechnologyandLearning.pdf

Rose, D. H. y Meyer, A. (2002). Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning. Association for Supervision and Curriculum Development: Alexandria, VA.

Zubillaga, A. y Alba, C. (2013). “El binomio Diseño Universal para el Aprendizaje y Tecnología: El valor añadido de las TIC en la aplicación de los principios DUA”. En JUTE 2013, Valladolid.