Experience of diagnosis on the current situation of the Polytechnic Superior Institute of Kwanza Sul (Angola) in knowledge management with the use of ICT in the teaching-learning process

Número

Downloads

Article abstract page views:  161  

Info

Articles
117-135
Published: 01-11-2014

Authors

  • Augusto Da Silva Sachonga (AO) Instituto Superior Politécnico de Kwanza Sul
  • Alexander López Padrón (CU) Universidad Agraria de La Habana
  • C. Alexis Torres Alonso (CU) Universidad Agraria de La Habana

Abstract

In this article we present a detailed study of the diagnosis of the current situation of knowledge management with the use of ICT (Information and communication technology) to teaching-learning process of graduation at the Polytechnic Superior Institute of Kwanza Sul (Angola). The results obtained show a low level of ICT use, low availability of technological resources for knowledge management, limited use and little variety of existing tools and services for the production and management of educational materials, as well as an inadequate information literacy. As data collection tool is used the questionnaire presented by Iriarte (2008), "evaluation of the information management process for the production of content addressed to the teaching-learning process by university teachers" and "assessment of the information management process that is intended to study activity in teaching-learning for university students".

Keywords

Knowledge management, formation, higher education institutions

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Da Silva Sachonga, A., López Padrón, A., & Torres Alonso, C. A. (2014). Experience of diagnosis on the current situation of the Polytechnic Superior Institute of Kwanza Sul (Angola) in knowledge management with the use of ICT in the teaching-learning process. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (9), 117–135. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6262

References

Cabero, J.; Llorente, M. C. y Marín, V. (2011). “Las prácticas con TIC: el acercamiento a la sociedad del conocimiento ¿Están los alumnos capacitados?, en Roig R. y Laneve C. (Coords.). La práctica educativa en la Sociedad de la Información. Innovación a través de la investigación. Editorial Marfil; 80.

Da Silva, A.; López, A. y Torres, A. (2013). “Tendencias actuales en la gestión del conocimiento en las Instituciones de Educación Superior públicas de la República de Angola”. Revista IPLAC, 5. (http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=category&id=34&IteIte=338) (Recuperado el 21 de abril de2014).

Espuny, C.; Gisbert, M. y otros (2012). “El coordinador TIC en los Centros educativos: funciones para la dinamiezación e incorporación didáctica de las TIC en las actividades de aprendizaje”. Pixel- Bit, 41; 7-18.

García, M.; Salazar, A. I. y Batista, M. (2012). “Repositorios digitales. Incremento de la visibilidad y el impacto de la ciencia cubana”. Revista IPLAC, 4. (http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=270). (Recuperado el 21 de abril de 2014).

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2004) Metodología de la Investigación. La Habana: Editorial Félix Valera.

Hernández, R. A. y Coello, S. (2011) El proceso de la investigación científica. Ciudad de la Habana: Editorial Universitaria.

Iriarte, L. E. (2008). Modelo para la gestión de información en la producción de contenidos didácticos en la Nueva Universidad Cubana. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Agraria de La Habana.

Martínez, R. y Roll, M. (2012). “Estrategia curricular infotecnológica para el uso de las redes sociales en la formación del profesional de la educación”. Revista IPLAC, 4. (http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=270). (Recuperado el 21 abril de 2014).

Nápoles, N. (2011). Estrategia de Alfabetización Informacional para la producción de Objetos de Aprendizaje en la carrera de Ingeniería Agronómica en la Universidad Agraria de

La Habana. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Agraria de La Habana.

Paradela, L. F. (2001) Una metodología para la gestión del conocimiento. Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Madrid.

Páez, M. y Díaz, T. (2012). “Modelo para la gestión del conocimiento pedagógico en la Universidad de Pinar del Río”. Revista IPLAC, 4. (http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=270) (Recuperado el 21 abril de 2014).

Prendes, M.P. (2011) “Innovación con TIC en enseñanza superior: descripción y resultados de experiencias en la Universidad de Murcia”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (1); 267-280. (http//www.aufop.com) (Recuperado el 21 abril de 2014).

Roig, R. y Fiorucci, M. (2010). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas / Strumenti di ricerca per l’innovazione e la qualità in ambito educativo. Le Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione e l’Interculturalità nella scuola. Alcoy y Roma: Marfil y Università degli Studi Roma Tre.

Roig, R. y Flores, C. (2014). “Conocimiento tecnológico, pedagógico y disciplinario del profesorado: el caso de un centro educativo inteligente. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 41; 1-17. (http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/n47_Roig-Flores.html) (Recuperado el 21 abril de 2014).

Rosario, H. J. y Vásquez, L. F. (2012). “Formación del docente universitario en el uso de las TIC. Caso universidades públicas y privadas. (Universidades. de Carabobo y U. Metropolitana)”. Pixel- Bit, 41; 163-171.

Torres, A. (2008) Una concepción teórico-metodológica para la producción de teleclases en formato digital destinadas a la Nueva Universidad Cubana. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Agraria de La Habana.

Similar Articles

1 2 > >>