Digital repository for pre-service teacher research

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1205

Info

Articles
1205
Published: 01-05-2024
PlumX

Authors

Abstract

Digital repositories enable the development, management, and dissemination of research processes. This document aims to recognize the impact of implementing digital repositories in managing and disseminating investigative pedagogical practices in pre-service teacher education. To achieve this, it is necessary to design, construct, and implement a digital repository for an academic program in pre-service teacher education. This repository should showcase approved research projects in the field of investigative pedagogical practice and curricular materials that systematize the program's foundations. This research follows a qualitative approach, using an inductive method, descriptive scope, and the principles of Design-Based Research. The results highlight the significance of digital resources in the research practices of pre-service teachers, emphasizing that the use of digital repositories enriches learning by promoting reflection and dialogue.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Franco Gallego, D. V. (2024). Digital repository for pre-service teacher research. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (28), 1205. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1205

Author Biography

Darwin Valmore Franco Gallego, Secretaría de educación de Medellín

Bachelor's degree in Basic Education with an emphasis on Humanities and Spanish Language, specialist in University Teaching, specialist in ICT Application for Teaching, and Master's degree in Digital Resources Applied to Education. Currently working as a teacher in the area of Spanish Language for the Education Secretariat of Medellín and as a teacher trainer in the complementary training program of the Escuela Normal Superior Antioqueña, where he contributes to the development of the field of Investigative Pedagogical Practice. Winner of the "Ser Mejor" Recognition 2019 for educational quality. Mention Cecilia Lince Velásquez: significant experiences of teachers in their pedagogical practice. Awarded by the Education Secretariat of Medellín.

References

Benito, B., y Salinas, J. M. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 44-59. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

Bolívar-Osorio, R. M. (2019). Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, (51), 9-22. https://acortar.link/cTxAiS

Correa, A., Benjumea, M., y Valencia, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.1

Escorcia, J., y Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. Corporación Universidad de la Costa, 26(3), 83-97. https://acortar.link/BRjWLG

Espinoza, E. E. (2020). La búsqueda de información científica en las bases de datos académicas. Revista Me-tropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 31-35. https://acortar.link/FHAYic

Falcón, C., y Arraiz, A. (2020). Construcción de identidad profesional docente durante la formación inicial como maestros. Revista Complutense de Educación, 31(3), 329-340. https://doi.org/10.5209/rced.63374

Gómez, R., y Domínguez, H. (2022). Diseño e implementación de un Repositorio de Recursos Educativos Digitales Abiertos en la Escuela Normal Superior Santiago de Tunja. Universidad de Cartagena. https://acortar.link/hzzNcW

Guisasola, J., Ametller, J., y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18 (1), 180101- 180117. https://acortar.link/BDThlA

Imamura, J. Keeling, M., y Barreto, I. (2020). La gestión del conocimiento como plataforma para socializar la producción científica. Ingeniería Industrial, 41 (1), 1-9. https://acortar.link/Ssr0yl

Mazza, C. (2019). Construcción social y situación actual de los repositorios digitales institucionales de acceso abierto en la Universidad Nacional de La Plata [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata].

Muñoz, J. O. (2019). Las Escuelas Normales, orientan la formación de maestros superiores, comprometidas con la educación y la Práctica Pedagógica Investigativa. Revista Historia De La Educación Colombiana, 23(23), 139–171. https://doi.org/10.22267/rhec.192323.62

Piñero, Y., Pérez, I., Rivero, C., Rojas, C., González, R., y Torres, S. (2019). Repositorio de datos para investigaciones en gestión de proyectos. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 13(1), 176-191. https://acortar.link/HT8j4b

Ramírez, M. R., Soto, M. D. C. S., Moreno, H. B. R., Rojas, E. M., Millán, N. D. C. O., y Cisneros, R. F. R. (2019). Metodología SCRUM y desarrollo de Repositorio Digital. Revista Ibérica De Sistemas e Tecnologias De Informação, 17 (01), 1062-1072. https://acortar.link/QKEGpT

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. http://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Repositorio PFC. (2024) Proyectos de investigación de la práctica pedagógica investigativa. https://acortar.link/rZIn63

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Serrano, R., Melero, R., y Abadal, E. (2014). Indicadores para la evaluación de repositorios de acceso abierto. Anales de Documentación, 17 (2), 1-12. https://doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.190821

Tenorio, G. C., Martínez, M., y Soberanes, A. (2019). Repositorios de acceso abierto en las instituciones de educación superior en México, una revisión inicial mediante la metodología SCOT. Información, cultura y sociedad, 40 (0), 117-130. https://doi.org/10.34096/ics.i40.5317

Urbina, E. C. (2020). Investigación cualitativa. Applied Sciences in Dentistry, 1(3). 1-2. https://acortar.link/Yy82q0

Urzola, M. P. (2020). Métodos Inductivo, Deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Revista Crítica Transdisciplinar, 3 (1). 36-42. https://acortar.link/cOlSwF

Similar Articles

1 2 3 > >>