The use of socio-scientific issues to improve the image of science and the interest of ESO students

- PDF (Español (España)) 186
- EPUB (Español (España)) 13
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 12
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2025.v22.i1.1101Info
Abstract
The disinterest of secondary school students in Physics and Chemistry is a fact that is associated with a loss of students studying scientific degrees and that is aggravated by gender. One of the reasons for this situation is the lack of connection between teaching and reality. Therefore, it is necessary to investigate whether the use of socio-scientific issues (CSC) can improve the opinion and image of ESO students with respect to Physics and Chemistry. To this end, we have proposed a multi-design study in which we used enrollment data from university entrance exams, enrollment data from the science faculties of the University of Valencia, and also a semi-structured interview was conducted. to a group of 22 students to find out their opinions and a pre-post experimental design was carried out with an experimental group of 83 secondary school students. The results show that the use of CSC considerably improves the vision of Physics and Chemistry.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Mª Rosa Monserrat Jover, José Cantó Doménech, Jordi Solbes Matarredona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Aikenhead, G.S. (1985). Collective decision making in the social context of science. Science education, 69 (4), 453-475. https://doi.org/10.1002/sce.3730690403
Aikenhead, G.S. (1994). What is STS science teaching? in J. Solomon y G. Aikenhead (Eds.), STS education: International perspectives on reform, pp. 47-59. Teachers College Press.
Aziz, A.A. y Johari, M. (2023). The Effect of Argumentation about Socio-Scientific Issues on Secondary Students’ Reasoning Pattern and Quality. Research in Science Education 53, 771–789. https://doi.org/10.1007/s11165-023-10099-5
Blanco Fontao, C., Del Pino, J., Pereira, F. J. y Arias-Gago., A. R. (2023). Cambios en la percepción de la ciencia derivados de la pandemia de la COVID-19. Enseñanza de las Ciencias, 41(3), 53-68. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5760
Borrachero, A.B., Brígido, M., Mellado, L., Costillo, E. y Mellado, V. (2014). Emotions in prospective secondary teachers when teaching science content, distinguishing by gender. Research in Science & Technological Education, 32(2), 182-215. https://doi.org/10.1080/02635143.2014.909800
Cantó, J., Marín Porta, A., Ortiz Hernández, M. L. y Viana, J. R. (2023). Pañales científicos: una situación de aprendizaje contextualizada en el aula de 2 años para trabajar la ciencia. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 45, 17-34. https://doi.org/10.7203/DCES.45.27372
Carroll, K., Gosselin, D., Chandler, M. y Forbes, C. (2024). Student Outcomes of Teaching About Socio-scientific Issues in Secondary Science Classrooms: Applications of EzGCM. Journal of Science Education and Technology, 33, 195–207. https://doi.org/10.1007/s10956-023-10068-7
Criado, A.M., Cruz-Guzman, M., García-Carmona A. y Cañal, P. (2014). ¿Cómo mejorar la educación científica de primaria en España desde el currículo oficial? Sugerencias a partir de un análisis curricular comparativo en torno a las finalidades y contenidos de la Ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 249-266. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1069
Dapía, M., Escudero-CID, R. y Vidal, M. (2019). ¿Tiene género la ciencia? Conocimientos y actitudes hacia la Ciencia en niñas y niños de Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3), 3201. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3302
Esteve, A. R. y Solbes, J. (2017). El desinterés de los estudiantes por las Ciencias y la Tecnología en el Bachillerato y los estudios universitarios. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n.º Extra, pp. 573-578. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/334628
Gess-Newsome, J., Taylor, J., Carlson, J, Gardner, A., Wilson, C. y Stuhlsatz, M. (2017). Teacher pedagogical content knowledge, practice, and student achievement. International Journal of Science Education, 41(7), 944-963. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1265158
Gil, J. (2012). Actitudes del alumnado español hacia las ciencias en la evaluación PISA 2006. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 30(2), 131-152. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/254507
Hasny, A. y Potvin, P. (2015). Student’s Interest in Science and Technology and its Relationships with Teaching Methods, Family Context and Self-Efficacy. International Journal of Environmental and Science Education, 10(3), 337-366. https://doi.org/10.12973/ijese.2015.249a
Jiménez-Aleixandre, M.P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Graó.
Kolsto, S.D. (2006). Patterns in Students’ Argumentation Confronted with a Risk-focused Socio-scientific Issue. International Journal of Science Education, 28(14), 1689-1716. https://doi.org/10.1080/09500690600560878
Krüger, J.T., Höffler, T.N. y Parchmann, I. (2022). Trust in science and scientists among secondary school students in two out-of-school learning activities. International Journal of Science Education, Part B, 12(2), 111-125. https://doi.org/10.1080/21548455.2022.2045380
López Rupérez, F., Expósito-Casas, E. y García García, I. (2021). Educación científica y brecha de género en España en alumnos de 15 años. Análisis secundarios de PISA 2015. Revista Complutense de Educación, 32(1), 1-14.
Mateo, E., Cisneros, S., Ferrer, L.M., Muñoz, A. y Hervas, A. (2020). Espacios artísticos para vivir las ciencias en Educación Infantil. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 199-217. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2830
Monserrat, R. (2019). Cuestiones sociocientíficas como herramienta para mejorar la imagen de la ciencia y el interés del alumnado de la ESO. Tesis doctoral. Universitat de València. https://roderic.uv.es/items/41390c13-0838-4c4b-b623-09fea0c2d538
Murphy, C. y Begss, J. (2003). Children perceptions of school science. School Science Review, 84(308), 109-116.
Nicolás, C., Limiñana, R., Menargues, A., Rosa, S. y Mtnez-Torregrosa, J. (2021). ¿Es factible cambiar la enseñanza de las ciencias en primaria? Enseñanza de las Ciencias, 39(3), 135-156. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3260
Osborne, J.F. y Collins, S. (2000). Pupils’ and parents’ views of the school science curriculum. London: King’s College London
Osborne, J., Simon, S. y Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079. https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
Pell, R. y Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23(8), 847-862. https://doi.org/10.1080/09500690010016111
Pérez Manzano, A. y De Pro Bueno, A. (2018). Algunos datos sobre la visión de los niños y de las niñas sobre las ciencias y del trabajo científico. iQual. Revista de Género e Igualdad, (1), 18–31. https://doi.org/10.6018/iQual.306091
Ratcliffe, M. (1997). Pupil decision- making about socio-scientific issues within the science curriculum. International Journal of Science Education, 19(2), 167-182. https://doi.org/10.1080/0950069970190203
Robles, A., Solbes, J., Cantó, J. y Lozano, O.R. (2015). Actitudes de los estudiantes hacia la ciencia escolar en el primer ciclo de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 361-376 http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen14/REEC_14_3_6_ex939.pdf
Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H. y Hemmo, V. (2007). Science education now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. European Communities.
Rosales, E., Rodríguez, P. y Romero, M. (2020). Conocimiento, demanda cognitiva y contextos en la evaluación de la alfabetización científica en PISA. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 17(2), 1-22. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2302
Sadler, T. D., Romine, W.L. y Topçu, M. S. (2016). Learning science content through socio-scientific issues-based instruction: A multi-level assessment study. International Journal of Science Education, 38(10), 1622–1635. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1204481
Solbes, J., Monserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117. https://doi.org/10.7203/dces.2428
Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de ciencias? Alambique, 67, 53-61.
Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (I): Introducción. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(1) 1-10. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.i1
Torres, N.Y. y Solbes, J. (2016). Contribuciones de una intervención didáctica usando cuestiones socio-científicas para desarrollar el pensamiento crítico. Enseñanza de las ciencias, 34(2), 43-65. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1638
Truffa, A.C. (2012). Percepciones de la ciencia y estereotipos de género: Un proyecto de investigación con adolescentes de educación secundaria. Fundamentos en Humanidades, 13(26), 87-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18429253006
Zeidler, D.L. (2003). The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education. Kluwer Academic Publishers.